Corsair - Ghosts Of Proxima Centauri

Corsair - Ghosts Of Proxima Centauri

Label : Shadow Kingdom Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Jan-Simon : Kort nadat bij het kleine Shadow Kingdom Records de eerste echte langspeler van Thin Lizzy fans Corsair verscheen kunnen we dankzij hetzelfde platenlabel nu ook leren hoe het allemaal zo is gekomen. De tweede EP 'Ghosts Of Proxima Centauri', in 2011 in eigen beheer door de band uitgebracht, krijgt nu eindelijk een fatsoenlijke release.

Is deze lange EP (dertig minuten) wezenlijk anders dan het titelloze album? Eigenlijk niet. Ook hier is sprake van melodieuze hardrock met schone zang en dubbele gitaarsolo's. Als er al verschillen zijn, dan is het de wat meer spacy aanpak, iets wat de titel van de EP in wezen al doet vermoeden. Ook is de productie af en toe wat magertjes, maar voor wie zich daar niet te veel door laat afleiden is er in de zes nummers op 'Ghosts Of Proxima Centauri' voldoende te horen dat - op verschillende manieren - verrast. Neem de gitaaroefeningen waar het middendeel van 'Eyes Of The Gods' uit bestaat. De bijna klassieke akkoordprogressies vormen een bijzonder rustpunt in de al even klassiek klinkende hardrock. Het neemt niet weg dat de eerste helft van deze EP verreweg het sterkst is. 'Wolf Rider' en 'Warrior Woman' zijn mooie hardrocknummers met een vage hint naar allerlei bekende (rock-) grootheden uit de jaarlijkse Top 2000. De overige nummers hebben - in toenemende mate - te lijden onder een grote gelijkvormigheid, wat jammer is want de muziek van Corsair is niet vervelend. Zoveel was na het beluisteren van 'Corsair' al duidelijk geworden. Al met al is deze re-release vooral interessant voor de echte fans.

Meer informatie