Kreator - Live Kreation

Kreator - Live Kreation

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Tormentor Erich : Eindelijk! Eindelijk, eindelijk, eindelijk is hij daar.... de eerste officile live cd van de mede grondleggers van de Europese thrash: Kreator. De fans hebben een kleine 20 jaar moeten wachten (de band begon immers in 1983 al onder de naam Tormentor), maar Kreator pakt dan ook wel gelijk uit met een dikke dubbellaar.

Twee cd's en 100 minuten muziek verdeelt over 24 tracks heeft men nu op de mensheid losgelaten. Zoals wel te verwachten was is dit live werkje tevens een bloemlezing van het oeuvre van Kreator. Positief daarbij is het feit dat men van iedere uitgebrachte langspeler minimaal een song heeft opgenomen. Men vergeet dus niet om bijv. 'Golden Age' van het niet overal even sterk gewaardeerde 'Endorama' erbij te zetten, of een 'Lost' dat weer afkomstig is van de enige cd die zonder Ventor is opgenomen, n.l. 'Cause For Conflict'. Persoonlijk had ik wel een of twee tracks meer van de 'Cause' cd willen horen, en daarvoor had men wat mij betreft best maar een i.p.v. drie tracks van 'Outcast' kunnen opnemen, maar ja, ik had het helaas niet voor het zeggen. Natuurlijk zijn de hits zoals 'Coma Of Souls', 'Extreme Aggression', 'Riot Of Violence', 'Pleasure To Kill' en 'Flag Of Hate' aanwezig, maar de nadruk ligt toch op de 'Violent Revolution' cd die maar liefst zes keer is vertegenwoordigd. (De opnames zijn dan ook gemaakt tijdens de Violent Revolution tour in o.a. Korea en Brazili). Opvallend verrassend is wel de keuze voor onverwachte tracks zoals 'Betrayer', 'Under The Guillotine' en 'Awaking Of The Gods' die de liefhebber zeker zal waarderen. Check out de tracklist hier beneden, en je kan zien wat voor moois je allemaal te wachten staat.

Buiten de goede songkeuze heeft deze 'Live Kreation' ook nog eens een duidelijk geluid en de songs worden prima uitgevoerd. De gitaren klinken helder en zijn goed te onderscheiden, de bas en de drums zitten goed in de mix en mede daardoor moet Mille soms flink tekeer gaan wil hij nog hoorbaar overkomen, maar dit maakt het totaalgeluid weer net wat rauwer, wat fijn past bij de muziek. De uitvoering is zoals gezegd prima, daar waar men soms een steekje laat vallen (bijvoorbeeld de te langzame solo in 'Extreme Aggression', of Ventor die moeite heeft met drummen en zingen tegelijk in 'Riot Of Violence') compenseert men dit op andere plaatsen ruimschoots (bijvoorbeeld de vette uitvoeringen van 'Terrible Certainty' en 'Tormentor'). In het geheel valt op dat beide cd's behoorlijke vaart hebben. De songs volgen elkaar in een hoog tempo op. Soms hoor je een kleine bespeling van het publiek door Mille en een aantal keren gaan de tracks zelfs in elkaar over zoals bij 'Awakening' naar 'Golden Age' of van 'Pleasure' naar 'Renewal'. Soms komt dit de sfeer ten goede en soms had ik liever de complete track gehoord. Het publiek tenslotte is hoorbaar enthousiast, maar nergens hinderlijk overdreven aanwezig.

Al met al is 'Live Kreation' dus een prima live plaat. Als je de twee cd's apart bekijkt vind ik de tweede net iets interessanter, maar beschouw deze release maar als een totaal pakketje klasse thrash metal live, die iedere liefhebber zeker onder de aandacht dient te nemen. (Tijdelijk voor een gunstige prijs samen met de DVD te koop.)

De tracklist:

CD 1:
01) The Patriarch