Konkhra - Reality Check

Konkhra - Reality Check

Label : Code 666 | Archiveer onder

Peter B. : Konkhra is een van die bands met een behoorlijk bewogen verleden. De band is al ontstaan in 1989 en sindsdien is er behoorlijk wat gebeurd. Zo maakte Konkhra furore in de underground met hun demo's en toen ze hun debuut cd "Sexual Affective Disorder” uitbrachten in 1993 ging het allemaal heel erg snel. Touren met bands Deicide en Suffocation leidde tot naamsbekendheid over de hele wereld. In 1995 brak de band doormidden en ging Anders Lundemark (zang & gitaar) verder met niemand minder dan James Murphy (ex- Death, ex- Testament) en Kris Kontos (Machine Head). De band, met Anders Lundemark als enige van de originele bezetting overgebleven lid ging verder, maar verloor de aggressie en evolueerde (of is het devalueerde) richting een meer door rock'n'roll en groove gedreven heavymetalband.

Nu, in het jaar 2003 is de band terug in de originele oude 'heavy' bezetting. Ze beweren terug te zijn gegaan naar hun roots. Ik ben altijd een beetje sceptisch als ik dit soort dingen lees, dus laten we Konkhra's zesde album "Reality Check” dan maar in de speler rammen ok? "Reality Check” begint met het erg thrashy "Warmonger”. Anders's deathgrunt is terug! Zijn stem maar ook de muziek doen me erg denken aan Testament in de "Low” periode. Heavy en snelle thrashmetal met een impressieve deathmetal grunt. Na deze brutale ontwaking gaat het album verder met de nummers "The Lions Are Hungry” en het titelnummer "Reality Check”. Beide nummers zijn goed, solide en sterk. Het wordt duidelijk dat de band de juiste stemming heeft teruggevonden. Het album gaat verder met solide deathtrash nummers, zoals het thrashy "Eye Of Horus” en het 'old-school' deathmetal achtige "Fear Of God”. Ik ga niet alle twaalf (!) nummers op deze cd bespreken. Het is duidelijk dat Konkhra een nieuwe balans heeft gevonden tussen de aggressie van vroeger, kracht en groove.

Konkhra gaat zeker veel oude fans terugwinnen met deze cd, naast een mogelijk grote groep nieuwe fans van het death/thrash genre. Denk niet aan 'Gothenburg' death/thrash in dit concept, maar meer aan thrash bands als Testament met Chuck die er lustig op los grunt zo nu en dan. Als dit jouw 'ding' is dan bereid je maar voor op een 'rude awakening'. Yep, Konkhra is terug!