The Levitation Hex  - The Levitation Hex

The Levitation Hex - The Levitation Hex

Label : High Roller Records | Archiveer onder different metal

Ype : Lang heb ik na moeten denken over waar ik de muziek van The Levitation Hex nu mee zou kunnen vergelijken. Als muziekliefhebber acht ik het verre van noodzakelijk om muziek in een hokje te stoppen dan wel een stempel op te drukken, maar als reviewer van een e-zine is het wel handig om de lezer te kunnen beschrijven wat voor muziek een album nu eigenlijk bevat. De website 'Metal Archives' biedt in sommige gevallen uitkomst. Zo ook nu: The Levitation Hex blijkt de nieuwe band te zijn van Adam Agius, beter bekend als zanger/gitarist/toetsenist van het in 2010 ter ziele gegane Alchemist. Bedankt Metal Archives, want inderdaad, de muziek van The Levitation Hex is nog het best te vergelijken met die van Alchemist.

Hoewel ik de discografie van die band niet door en door ken en The Levitation Hex al helemaal nieuw voor me is, kan ik vertellen dat de experimenteerdrift van Agius ook in zijn nieuwe incarnatie intact is gebleven. Lange, uitgesponnen stukken muziek, variƫrend van intens tot ontspannen, domineren dit album. De vocalen zijn moeilijk te definiƫren, maar hebben iets gemeen met het oergebrul van Mastodon. De erg laag gestemde gitaren passen goed bij zijn stemgeluid. Zelden komt er uitsluitend een 'normale' rhythm gitaarpartij uit de speakers. Ik ben dan ook benieuwd naar de pedalencollectie van Agius. Qua sfeer gaat dit album ook alle kanten op. Er is nergens sprake van 'echt' agressieve metal, maar verder schieten de emoties van duister naar lieflijk en weer terug. Waar het in veel gevallen nog wel mogelijk is een inschatting te maken van welke albums je aan welke personen aanbeveelt, is het bij The Levitation Hex wel echt een kwestie van smaak. Kost voor Alchemist-fans, misschien?