Nailgun - New World Chaos

Nailgun - New World Chaos

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Dat Duitse power metal niet altijd happy en zoetsappig hoeft te klinken bewijzen de heren van Nailgun op hun tweede album, 'New World Chaos', die vorig jaar in eigen beheer werd uitgebracht. Dit is echter mijn eerste kennismaking met deze band, en wel een aangename. De heren spelen een vorm van doomy power metal met een progressieve, en vooral duistere, melancholische en dreigende lading. Ik kan de band dan ook nergens direct mee vergelijken of er een stempel op drukken, en dat is uiteraard positief.

De muziek is over algemeen mid-tempo, met zware, slepende riffs en sfeervolle leadgitaren, en over algemeen lage, duistere, ietwat boos klinkende vocalen. Ik moet hier en daar vooral denken aan eerdere werk van bands zoals Candlemass, Paradise Lost, Solitude Aeturnus, maar ook Morgana LeFay en bij vlagen zelfs aan Alice In Chains. De tempo wordt hier en daar iets omhoog gegooid waarbij men meer de power metal kant opgaat. Ik moet zeggen dat ze tijdens deze stukken iets minder indruk maken, daar de kracht meer in de doom-georiënteerde stukken ligt. Dat heeft vooral te maken met de lage stemmen van beide zangers, die meer geschikt zijn voor doom dan voor heavy/power metal. Daar komt bij dat de heren over algemeen iets te monotoon klinken. Begrijp me niet verkeerd, want de heren Bühler en Blesch hebben beide een krachtige stem en zingen kunnen ze absoluut, alleen had ik iets meer variatie niet erg gevonden. Daarnaast klinken de zanglijnen tijdens de snellere stukken iets te ongeïnspireerd, waardoor de nummers niet zo hard aanslaan als in de doomy passages.

Door het feit dat Nailgun niet een “standaard” band is en daardoor iets complexer overkomt (terwijl de muziek in principe niet eens complex is), is 'New World Chaos' een album die je niet meteen volledig pakt, en heeft meerdere luisterbeurten nodig om beter tot zijn recht te komen. De band laat hier echter veel potentie horen en het album is zeker de moeite van het luisteren waard. Fans van zware, doomy heavy/power metal die eens iets anders willen dan rechttoe rechtaan headbangers, moeten Nailgun zeker een kans geven.