Jungle Rot - Terror Regime

Jungle Rot - Terror Regime

Label : Victory Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Na 'Kill On Command' in 2011 - de eerste Jungle Rot release op Victory Records - en de re-release van 'Skin The Living' vorige maand, mag ik nu voor de derde keer mijn gekleurde licht laten schijnen over een Jungle Rot release voor Lords Of Metal. En dat stemt mij uitermate vrolijk, want de band heeft me eigenlijk sinds de aftrap medio jaren negentig niet teleurgesteld. Ik verwacht dus 35 minuten van grijns opwekkende groove attack!

'Terror Regime' is alweer de zevende studioplaat van frontman Dave Matrise en z'n manschappen. De ingrediënten zijn als vanouds: lompe midtempo, bakken vol groove, één van de bruutste strotten in de death metal, catchy nummers waar de zwaarste tank nog van gaat stuiteren, hier en daar een korte, efficiënte solo en rammen...! Met name de tempowisselingen, de groove, de onbeat oemta, de catchy riffs en de überstrot van Matrise blijven voor mij de belangrijkste ingrediënten in de extreem rake 'less is more' aanpak van Jungle Rot. Drummer Jesse Beahler (sinds 2010 onderdeel van de geoliede machine) slaagt er op 'Terror Regime' in om de recht-voor-z'n-raap stukken op een strakke, maar toch swingende en groovende manier te brengen. Hier en daar grijpt hij met een rappe drumfill z'n kans om eventuele twijfelaars te overtuigen van z'n drumkunsten, maar z'n kracht ligt wat mij betreft vooral bij z'n lompe grooves. Goed om te merken dat ook deze laatste toevoeging aan de vóór 2005 nogal vaak wisselende line-up van Jungle Rot zijn plek op de drumkruk heeft behouden!

Op 'Terror Regime' zijn weer iets meer thrashy invloeden te horen, maar echt verschillend of vernieuwend ten opzichte van eerdere platen is dit niet, de band heeft altijd al een lekkere dosis thrash in haar geluid gehad en gaat al terug tot de logische keuze om in 1998, op de 'Darkness Foretold' EP Sodom ('Agent Orange') en Slayer ('Fight 'Til Death') covers op te nemen. Over covers gesproken, op 'Terrror Regime' staat een D.R.I. cover van 'I Don't Need Society'. Helaas iets (iets) trager dan het origineel, maar wel dubbel zo zwaar en lomp! Is het allemaal oemta-in-de-gloria? Nou, ja, nee, ja... 'Ruthless Omnipotence' komt eerlijk gezegd een klein (klein) beetje over als een filler, het megacatchy 'Carpet Bombing' had van mij wel wat langer mogen duren dan 1 minuut 15, de plaat langer dan 35 minuten en de drums - ondanks het prima spel van Beahler - staan wat mij betreft net iets te prominent in de mix, waardoor het voor de luisteraar af en toe wat zoeken is naar het samenspel tussen drums en bass, maar dat is echt allemaal kniesorenwerk. Gewoon op 11 zetten en van oor tot oor grijnzen, terwijl je je eigen woonkamer sloopt. Bruut!

(PS: wie trouwens wat meer over de voorgeschiedenis van Jungle Rot wil lezen, verwijs ik naar de aan het begin van dit stukje genoemde review van 'Skin The Living'!)