Uhrijuhla - Uhrijuhla

Uhrijuhla - Uhrijuhla

Label : Svart Records | Archiveer onder alternative / pop

Evil Dr. Smith : Uhri…wat? Geller? Met zo'n naam is eigenlijk elke recensie in een andere taal dan Fins overbodig. Als dan inderdaad blijkt dat alle songteksten en zelfs de credits in het tekstboekje Fins zijn, dan is de internationale ambitie van deze band duidelijk. En eigenlijk is dat best wel jammer.

De band uit Turku is koud een jaartje bij elkaar, maar ondanks de korte staat van dienst en het koude klimaat hebben de leden een behoorlijk warm en gloedvol album gebakken. Met metal heeft het geen bal van doen. Het is proggy-poppy, feeëriek, dromerig, psychedelisch. Soms wat oriëntaalse invloeden, dan weer jazzy, maar continu warm doch ongrijpbaar. Ingetogen, liefelijk, mystiek. Mensen die het label Denovali in de gaten houden, moeten dit zeker eens luisteren. Ook al staat deze band onder contract bij Svart.

De heldere mannenzang en enigmatisch vrouwenzang wisselen elkaar per nummer af, en soms zingen ze naast elkaar. Ook al geeft het Fins het een afstandelijk sfeertje, juist door de bijna sprookjesachtige sfeer werkt dat mooi. Het toucheert tijdens de wat stevigere passages de softe grenzen van Porcupine Tree, en lijkt het bijna op een poppy Dead Can Dance die net teruggekeerd zijn van een reis uit India. Het lekkerste nummer is 'Pikimusta en dan een woord met die ik niet foutloos kan overtypen', dat een geil gitaarriffje combineert met pulserende beat en daaroverheen een de hypnotiserende zang van Olga. De nummers zijn erg rijk gearrangeerd, veel oog voor detail en dynamiek. Het sprankelt. Een beetje als een softe Paatos, maar het suikerspinzoet-zingende meisje is vervangen door een volwassen vrouw. Wel zo prettig. Een mooi, donker romantisch, uitermate sfeervol luisteralbum.