Paganland - Wind of Freedom

Paganland - Wind of Freedom

Label : Svarga Records | Archiveer onder black metal

Evil Dr. Smith : Uit het land van Drudkh komt op blokfluit en keyboards ook dit Paganland aanzeilen. En die vlucht was lang. Want ze hebben zich sinds de oprichting, behoudens demootje en een splitplaatje, liefst veertien jaar over dit debuutalbum gebogen. De naam geeft eigenlijk alles al weg. Dit zijn hippies die van black metal houden. Of andersom. In ieder geval zijn het treehuggers, theedrinkers en kunnen op tien meter afstand een stinkzwam van een inktzwam onderscheiden. Stelletje hippies.

Niks mis trouwens met natuurfreaks die hun biologisch verantwoorde en melodieuze black metal 'light' voorzien van natuursamples, folkloristische melodieën, aparte of ondefinieerbare instrumenten, ladingen keyboards, kinderzang, en nog meer tierelantijntjes die de jeu erin houden, waardoor er een afwisselend en avontuurlijk album ontstaat dat over de volle lengte boeit. Nouja, volle lengte. Een aanloop van veertien jaar en dan 38 minuutjes muziek leveren… bescheidenheid siert de mens. Het klinkt hier en daar ook wel wat amateuristisch en wat gekunsteld, maar op de een of andere manier vind ik het wel aandoenlijk klinken. Een ander zal er wellicht gillend van wegrennen. De zang, voornamelijk melodieus met soms al dan niet op de achtergrond van blackish screams, is echter voor verbetering vatbaar. Zeker als hij zich in het afsluitende titelnummer plotseling een zeerover waant en een zwierige zeebonkendeunje gaat galmen. Maar goed, Nemtheanga van Primordial is ook geen geweldige zanger, maar de eerste die dat hardop durft te beweren krijgt van mij een knal voor zijn kanis.

Een sfeervol prettig luisterend debuut dat geen grote hoogtes bereikt, maar ook zeker niet beland in diepe dalen. Tot 2027!