Jungle Rot  - Skin The Living

Jungle Rot - Skin The Living

Label : Victory Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Sicktus : Laat ik even beginnen met een kleine energiedump: JAAAA!!! SKIN THE FUCKING LIVING!!! WRRAAAARRGH!!!! JUUUUNGLEEEEE ROOOOOTTTT!!!! OP VINYL! Geweldig, geniaal, ferm, fors, fiks, flink, briljant, lomp, oemta, berheersend, vet, machtige groove. Ik zeg: check..! Zo. Pfoe. Goed. Dat lucht op. En dan nou even met de niet 'fanboy' bevooroordeelde blik. (yeah, right!)

Jungle Rot. Al bijna twintig jaar staat de band uit Wisconsin (Go Packers Go, by the way!) garant voor bergroovende, pakkende en energieke death metal, waarbij de fenomenale strot van zanger/gitarist/frontman Dave Matrise absoluut genoemd moet worden. Mijn eerste kennismaking met de band was hun klassieke 'Slaughter The Weak' album (1997), maar hun eerste release was deze: 'Skin the Living'. In een interview in de september 2011 issue van Lords Of Metal kondigde Matrise de re-release al aan. Doordat Victory Records deze heruitgave verzorgt, is de demo voor het eerst sinds een jaar of vijftien weer verkrijgbaar. Niet alleen op cd, maar ook op twee verschillende versies gekleurd vinyl. Top! Goed, wat geschiedenis. In 1995 kwamen deze tien tracks voor het eerst uit, oldschool, op cassette. Ik zal nooit vergeten dat ik jaren later bij Lords Of Metal collega Pim B. was voor een feestje en dat ik met een koptelefoon op in een hoekje met een grote grijns op m'n bakkes zat te luisteren naar 'Skin The Living' op originele tape - die hij wel heeft en ik niet, grmbl... - terwijl de rest van de feestgangers vrolijk lam aan het worden was aan de andere kant van het pand. De aanleiding voor het feestje ben ik overigens vergeten, maar dit weet ik nog wel. Afijn, ik dwaal af.

Op 'Skin The Living' is het later doorontwikkelde, kenmerkende Jungle Rot geluid al goed hoorbaar. Groove, ultracatchiness, lomp en toch swingend, pakkende zanglijnen, felle leads... Met name 'Tomb Of Armenus' (later nog als live track op de (overigens ook geniale) 'Darkness Foretold' EP uitgekomen in 1998) laat deze stijl al goed horen. De tien nummers op 'Skin The Living' vormden ooit de start van de carrire van Jungle Rot, een band die na jaren en jaren zwoegen in de underground de laatste jaren eindelijk het respect en de waardering begint te oogsten die de heren wat mij betreft al jaren verdienen. Met name voor het enig overgebleven lid uit de begindagen, Dave Matrise, is dit een overwinning. De man is waarschijnlijk n van de hardst voor z'n band werkende mensen in de metal. Pech met labels en line-ups stonden een echte doorbraak lang in de weg, maar sinds 2005 is de line-up stabieler [/I]('War Zone' uit 2006 is wat dat betreft een keerpunt)[/I] en sinds 'Kill On Command' in 2011 uitkwam op Victory Records, waar de band n van de prioriteitbands lijkt, is ook de labelproblematiek opgelost.

Deze volkomen terechte re-release komt een maand voor de release van hun achtste full-length, die 'Terror Regime' zal gaan heten en op 19 maart uitkomt. U begrijpt inmiddels, ook daar kijk ik erg naar uit en die review is naar verwachting te vinden in ons april issue. Tot zover deze niet heel erg objectieve review van 'Skin The Living'. Niet objectief? Jammer dan... Jungle Fucking Rot baby!

(Oh, tot slot, Jungle Rot staat op 10 augustus op het Into The Grave festival in Leeuwarden.)

Meer informatie