Hell Preachers Inc. / Ugly Custard - Supreme Psychedelic Underground / Psicosis

Label : Gear Fab Records | Archiveer onder stoner

Release type: Re-release

Jan-Simon : Je kunt het met een gerust hart overlaten aan Gear Fab records om zeldzame, bijna door niemand nog herinnerde sixties op een stijlvolle manier opnieuw uit te brengen. Daarbij maakt het label ook nog eens gebruik van een formaat uit de beginjaren van de compact disk: twee elpee's op een cd, wat het natuurlijk extra interessant maakt voor de verzamelaar van obscure psychedelica. Een van de recentste releases van Gear Fab is een tweetal Britse freakbeat platen die door Gear Fab zelf worden omschreven als typische “exploito”, een vrij geringschattende benaming voor een jaren zestig fenomeen waarbij de toenmalige mainstream muziekinduststrie voor een appel en een ei probeerde mee te liften met de laatste muzikale trends. Daarvoor werden vaak studiomuzikanten ingehuurd - sommige bronnen prefereren het woord “uitgebuit” - die eigen nummers combineerde met nagespeelde hits in radicaal andere arrangementen, soms zelfs met andere “hip” geachte titels.

De nu door Gear Fab heruitgebrachte albums passen perfect in het exploito plaatje en zijn beiden zeer interessant, zij het om totaal verschillende redenen. Muzikaal gezien is 'Psicosis' van Ugly Custard (alleen een waar genie verzint zo'n bandnaam?) vrij doorsnee. Ondanks dat de helft van de nummers op de plaat covers zijn van traditionals zoals 'Scarboro Fair' (achttiende eeuws, maar vooral bekend van Simon and Garfunkel) en 'Babe, I'm Gonna Leave You' (wat overigens ondanks wat Led Zeppelin beweert geen traditional is, maar een folksong uit de jaren vijftig) en songs van Stephen Stills, zijn het juist die songs en niet het eigen werk die deze plaat interessant maken. De arrangementen en vooral het pompende ritme van organist Roger Coulham maken 'Psicosis' meer dan zomaar een instrumentale sixties-psych plaat. Maar goed, dat alles valt natuurlijk in het niets bij het fantastische verhaal achter 'Supreme Psychedelic Underground'. Mysterie, geruchten en samenzweringstheorieën - het zit er allemaal in. Het mysterie begint met het feit dat niemand weet wie de muzikanten zijn die zich achter de naam 'Hell Preachers, Inc.' verschuilen. Zelfs een speurtocht langs de Buma-Stemra's van deze wereld om te zien wie de royalties (if any…) innen, leverde niets op. Lang werd gedacht dat dit album het werk was van leden van Deep Purple, om wat bij te verdienen in hun beginjaren. Voor de kenners, we hebben het dan over Deep Purple Mk. 1, dus met Blackmore, Paice en Lord, maar zonder Gillan en Glover. Er zijn redenen om mee te gaan in deze gedachten, ook al hebben de betrokkenen altijd ten stelligste ontkend iets met Hell Preachers, Inc. te maken te hebben. De sterkste aanwijzing zou het nummer 'Time Race 1' zijn dat inderdaad als twee druppels water lijkt op 'Wring That Neck' van het tweede album van Deep Purple dat ongeveer tezelfdertijd uitkwam. Maar bij nauwkeuriger beluistering is dat ook wel de enige overeenkomst.

De overige nummers lijken op van alles: van Pink Floyd ten tijde van 'Piper at the Gates of Dawn' in 'Shalom' tot The Pretty Things ('Rosalyn') in 'Turn Turn'. Daartussen zit nog 'Courante', een vrolijk nummer dat gebaseerd zou kunnen zijn op 'Hocus Pocus' van Focus, ware het niet dat dit legendarisch stukje Neder-psychedelica pas drie jaar later zou verschijnen. Zou Thijs van Leer dan misschien geïnspireerd zijn door deze obscure plaat? Wie weet, maar ik acht het net zo onwaarschijnlijk als dat Richie Blackmore de vaak wat onbeholpen gitaarpartijen heeft ingespeeld.
Een minder bekende, maar in mijn ogen plausibeler theorie plaatst de herkomst van Hell's Preachers Inc niet in Groot-Brittannië, maar in Duitsland. Als je goed naar de zang luistert lijkt er een vaag Duits accent te horen en wanneer je de teksten hoort en de songtitels leest dan valt het al helemaal op: 'Nirwana' en in 'Spy in Space' zingt de zanger “in the schpace”. Om een lang verhaal kort te maken, Hell Preachers Inc's elpee 'Supreme Psychedelic Underground' zou gemaakt zijn door de mensen achter de Duitse pre-krautrock formatie Bokaj Retsiem, en dan met name Rainer Degner. Volgens de samenzweringstheorie is het natuurlijk helemaal niet toevallig dat deze band eerder in 1968 een plaat uitbracht getiteld 'Psychedelic Underground' en ook in bepaalde geluidseffecten, teksten (vergelijk bijvoorbeeld 'Preacher Man' van Hell Preachers Inc met 'The Pill' van Bokaj Retsiem) en vooral de stem van de zanger is een overeenkomst te vinden.

Eerlijk gezegd is 'Supreme Psychedelic Underground' beter dan het bekendere (zij het nog steeds vrij obscure) 'Psychedelic Underground'. Het heeft meer pakkende nummers, minder doelloos gefreak en over de hele linie degelijke psychedelische bluesrock. Een interessante voetnoot in de geschiedenis van de psychedelische rock van de late jaren zestig, deze gecombineerde heruitgave van Gear Fab Records