Arroganz - kaos.kult.kreation

Arroganz - kaos.kult.kreation

Label : Blacksmith Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Alweer prima death metal uit Duitsland. Onze Oosterburen lijken een bron te hebben aangeboord ter grootte van Slochteren, zo lijkt het de laatste jaren. En dat is helemaal niet vervelend, overigens. De death van het in 2008 opgerichte trio Arroganz bevat een lekkere vleug ranzige black invloeden die de boel net wat interessanter maken dan de gemiddelde flashback to vroeger death release, die vaak kwalitatief prima zijn, maar soms wat generiek dreigen te worden. Afijn. Na een demo en de debuutplaat 'Dark And Deathless' is 'kaos.kult.kreation' (inderdaad, zonder hoofdletters) de tweede full-length release van Arroganz. Ik kende ze nog niet, maar ben inmiddels wel benieuwd geworden naar het eerdere werk.

Wat biedt 'kaos.kult.kreation' ons? Zwartgeblakerde en zwartgallige blackened death van de oude stempel, waarbij de volle sound, sterke songs en vooral ook de overtuiging waarmee het geheel uit de speakers geknald wordt wat mij betreft de sterkste punten zijn. De songs zijn zeer gevarieerd en kennen vrijwel allemaal meerdere lagen en details die zorgen dat de plaat groeipotentie heeft. Naast blackened death hebben sommige tracks forse invloeden uit de deathdoom opgezogen, andere gaan meer richting death/thrash. Het schijnt dat het eerdere werk van de heren nog net wat meer black metal randjes kende en dat mogen ze wat mij betreft nog wel meer incorporeren in hun muziek, want de wat meer naar naargeestige black neigende tracks zijn toch wel de sterkste. Voor liefhebbers van nieuwe bands als Sonne Adam (maar dan overwegend sneller) en oude bands als Morbid Angel (maar dan blacker) en Acheron (maar dan beter) en sowieso voor iedereen die niet vies is van een geslaagd amalgaam van death en andere genres. Een vleug Unleashed en Dissection hoor ik hier en daar overigens ook nog wel terug. Kortom, uitstekende gevarieerde plaat met elf tracks en een speelduur van bijna een uur die geen moment verveelt.

Nieuwsgierig? Check dan in elk geval de zeer profi in elkaar stekende clip van de track 'Blood Ceremony'. Ook deze release krijgt een CD en LP versie, die laatste is alleen via de webstore van Blacksmith Records te verkrijgen (en ongetwijfeld ook direct via de band bij live shows).