The Fall Of Every Season  - Amends

The Fall Of Every Season - Amends

Label : Grau | Archiveer onder doom metal

Vera : Er zijn van die eenzaten die in alle eenzaamheid prachtige, melancholische muziek maken waarbij het een verademing is om ze te beluisteren in deze hectische wereld. De Noor Marius Strand is zo iemand. In 2007 verraste hij ons al met het voortreffelijke debuutalbum 'From Below', nu is hij klaar om vier lange mammoetcomposities (en een kort instrumentaaltje) in het doom/death metal genre op de wereld los te laten. Zoals je merkt neemt de muzikant de tijd, maar de muziek is dan ook tot in de puntjes afgewerkt, het geluid is perfect en je merkt geenszins dat we hier met een eenmansproject te maken hebben.

Zijn visie op dit project was duidelijk sinds het begin: een mix creƫren van heavy en zachtere muzikale expressie, gebaseerd op de contrasten tussen melodieuze doom/death metal en fragiele semi-akoestische fragmenten. Ook 'Amends' is een conceptalbum, maar er is bijzonder weinig verdere informatie over de teksten te vinden, dus concentreren we ons op de muziek. Het album glijdt langzaam de woonkamer binnen met 'Sole Passenger' (bijna twaalf minuten). Heldere, kalme klanken zwellen langzaam aan tot een sappige doom/death uitval volgt. De ruwe grunts van Marius zijn heerlijk, maar plots is er erg mooie cleane zang. Op dit album doet deze me vooral aan Opeth denken, maar dat impliceert als veel fraais. Later brengt klassiek pianospel nog een timbre bij tijdens de ingetogen momenten. De muziek kan men in het muzikale spectrum plaatsen van bands als Opeth, Paradise Lost, Anathema, Katatonia en Swallow The Sun. Het zijn vooral de huilende, melodieuze solo's die zich eeuwig en voor altijd doorheen de lange composities slingeren die beklijven en mooi contrasteren met de zinderende doomachtige riffs. Op papier kunnen we er weinig meer aan toevoegen dan dat The Fall Of Every Season in elke song een prachtig geheel weet op te bouwen van heftigheid en sluimerende weemoed. Een album dat ik aan iedere doom/death metal adept kan aanraden!