Rotting Christ  - Kata Ton Daimona Aeytoy

Rotting Christ - Kata Ton Daimona Aeytoy

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Vera : Hier hebben we dan - na Nightfall en Septicflesh - de derde Griekse topband die dit voorjaar opluistert met een release. We spreken hier over Rotting Christ en hun twaalfde studioalbum 'Kata Ton Daimona Aeytoy' wat vrij vertaald neerkomt op 'Do What Thou Wilt', geïnspireerd door de Engelse occultist Aleister Crowley. Het leek ons schier onmogelijk, maar zowel tekstueel als muzikaal overtreft dit album nog zijn voorganger 'Aealo' uit 2010. Vooreerst merken we dat dit meer en meer een werkje is, gemaakt en geproduceerd door de gebroeders Sakis en Themis, want buiten enkele gastbijdragen worden er geen andere muzikanten vermeld. Wel vloog Sakis naar Zweden om het veelgelaagde epos samen met Jens Bogren (Fascination Street Studio) door te nemen en te perfectioneren met mix en mastering.

Terwijl we luisteren naar de tien nieuwe composities wordt het ons duidelijk dat Rotting Christ een absoluut uniek geluid heeft. Er zit black metal in, maar het rituele aspect is sterk op dit album, terwijl stuwende gitaarpartijen toch een zekere toegankelijkheid en zelfs aanstekelijkheid teweegbrengen. De zang van Sakis is ruw, grenst soms aan black, maar pontificale mannenkoren voegen er een haast gewijde sfeer aan toe. Het tribale, etnische aspect is groot op 'Kata Ton Daimona Aeytoy'. Geen wonder, want conceptueel is dit album een naslagwerk van anderhalf jaar studie der oude culturen, door Sakis op passend muziek gezet zonder het typische Rotting Christ geluid geweld aan te doen. Laat ons de imposante reis aanvatten… met twee haltes in Zuid Amerika. 'In Yumen - Xibalba' groet de Maya's door mediumtempo, zware muziek met omfloerste stem. Het lijkt wel een mantra, maar vinnige gitaren klinken weldra heerlijk en spoedig zitten we op blastbeat snelheid. Wat is dit strak en stuwend! Laten we de beklijvende zang op het einde echter niet vergeten te vermelden.

In dezelfde sfeer zetten we ons bezoek verder met de Inca's in 'P'unchaw Kachun - Tuta Kachun' met zowat dezelfde ingrediënten: ruwe zang van Sakis en onverstoorbare koren, verrijkt met melodieus fraai gitaarwerk. Het is etnisch, donker, maar toch toegankelijk. Even machtig buigt 'Grandis Spiritus Diavolos' en het titelnummer zich over de eigen Griekse cultuur, met stuwende metal waar oosterse klanken in rond dwarrelen. Roemeense folk… 'Cine Lubeste Si Lasa' wijkt af van de vertrouwde route met piano van Eleni Vougioukli en de dramatische, Slavische zang van Suzana Vougioukli. Een dynamische uitval maakt het toch weer rockend en koorzang is er eveneens. Drums starten 'Iwa Voodoo' met veel repetitieve zang en een mooie klassieke gitaarsolo. Het rituele karakter contra black metal wordt verder uitgediept in het Sumerische 'Gilgames', een heavy track met veel energie. 'Rusalka' heeft strakke gitaren en heel ruwe zang, maar verrukt ons vooral met zijn kalm intermezzo dat strakker wordt en versnelt tot blastbeats en gierende gitaren. Wat een knappe, snelle gitaarsolo! Vanuit Rusland gaan we naar het oude Perzië waar de muezzin even opduikt vooraleer stampende ritmes en etnische zang ons ten deel valt. De melodieuze gitaren worden bezwerend, iets wat versterkt wordt door scanderende mannenkoren. Repetitieve rituelen dringen zich helemaal op in '666' met zinderende gezangen en mooie gitaarornamenten.

Het magistrale werk nadert hier het einde, tenzij je de CD-box of vinyl aanschaft, want dan is er nog 'Welcome To Hel' (geen Venom cover) met veel koorzang en een ruw verhalende stijl, voorzien van stuwende ritmes. Wat een grandeur en dit zonder aan heftigheid in te boeten! Rotting Christ overtreft zichzelf op 'Kata Ton Daimona Eaytoy'!