Edge Of Attack - Edge Of Attack

Edge Of Attack - Edge Of Attack

Label : Spread The Metal Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Edge Of Attack is een nieuwe formatie uit Canada die zich vorige maand aan de wereld voorstelde aan de wereld middels hun titelloze debuut. De dames en heren van Edge Of Attack komen met een moderne en progressieve benadering van traditionele power metal. Denk maar aan een combinatie van bands zoals Dragonforce, Kamelot, Symphony X, Nightwish en alles wat daar tussen valt.

Ik moet zeggen dat hetgeen men hier laat horen niet tegenvalt. De dames en heren zijn over algemeen met goede composities gekomen. De nummers bevatten genoeg afwisseling om je bij de les te houden, maar luisteren tegelijkertijd ook makkelijk weg. De dames en heren bewijzen zich daarnaast op speltechnisch vlak en dankzij de goede, heldere en hedendaagse productie komt de muziek goed tot zijn recht. Op vocaal gebied komt men aan afwisseling ook niets te kort. De hoofdrol is weggelegd voor zangeres Roxanne Gordy, met ondersteunende rol voor gitarist Jurekk Whipple, die zich zowel op cleane als agressieve vocalen beroept. Zijn cleane zang is sterk en is een mooie toevoeging aan de muziek. Zijn agressieve vocalen zijn eveneens sterk, maar zijn naar mijn mening ook enigszins misplaatst. Bovendien zorgen deze voor een nog modernere klank, die mij niet zo aanspreekt.

De grootste belemmering voor mij is echter zangeres Roxanne. Hoewel deze dame aardig kan zingen en zich in tegenstelling tot de meeste collegae niet op sopraanachtige zang beroept, en met een hardere, rechttoe rechtaan benadering komt, klinkt zij net iets te monotoon en zorgt nergens voor vocale hoogtepunten. Daarnaast, en eerlijk is eerlijk, spreekt haar stem en manier van zingen mij persoonlijk totaal niet aan en werkt mij op een gegeven moment op de zenuwen. Als je nagaat dat haar stem nogal dominant is, wordt de speeltijd van ruim 53 minuten mij een beetje teveel. Dat verandert echter niets aan het feit dat 'Edge Of Attack' een sterk debuut is geworden, en dat fans van melodieuze, moderne power metal met vrouwelijke vocalen dit zeker zullen waarderen.