Coma - Don’t Set Your Dogs On Me

Coma - Don’t Set Your Dogs On Me

Label : EarMusic | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Coma is de Kane van Polen. Nee, dat is niet helemaal eerlijk, want hoewel de wereldberoemdheid van beide bands niet verder gaat dan de landsgrenzen is de grunge-geïnspireerde rock van Coma een stuk interessanter dan de geëxalteerde rock van Dinand Woesthoff en consorten. Na vier albums in het Pools is 'Don't Set Your Dogs On Me' Coma's tweede album met Engelse teksten en het eerste op het EarMusic label, een imprint van het grote Duitse Edel concern. EarMusic heeft zich de laatste jaren gespecialiseerd in “oudere” bands die al enige tijd over hun commerciële (en vaak ook artistieke) hoogtepunt heen zijn, maar toch stug volhouden. Een blik in de catalogus spreekt wat dat betreft boekdelen: Skunk Anansie, Deep Purple, Status Quo, Foreigner, Gamma Ray, Stratovarius, Marillion, Nazareth, Christopher Cross, Europe, enzovoort, enzovoort. In dit gezelschap bevindt zich dus ook Coma. Of deze band ook betere tijden heeft gekend - geen idee. Maar het is een feit dat deze band zich al een jaar of tien tot de grootsten van Polen mag rekenen en nu de tijd rijp wordt geacht om de rest van de wereld te veroveren.

Of dat gaat lukken is enigszins de vraag want net als bij het al genoemde Kane blijkt de muziek van Coma “post-grunge” te zijn, vakkundig ontdaan van alle scherpe randjes en daardoor nogal dood slaat. Wat ook al niet echt helpt is het feit dat Coma's alternatieve grunge ongeveer twintig jaar te laat komt. Was het begin jaren negentig misschien nog leuk (en uit het oogpunt van de makers bovendien lucratief) om je te baseren op Rage Against The Machine, Alice in Chains, Pearl Jam, Faith No More en andere grootheden uit die periode, anno 2013 komt dat toch een beetje gedateerd over. 'Don't Set Your Dogs On Me' is een radiovriendelijke plaat met een aantal nummers die er om schreeuwen om met een aansteker in de lucht op mee te deinen. Bij andere stel ik me hordes gillende Poolse meisjes voor. Kane dus, maar dan anders. En om die reden is de kans dat Coma ook wereldberoemd wordt buiten Polen tamelijk klein. Er is maar weinig echt opvallend aan deze cd, of het moeten de teksten zijn. Die zijn namelijk af en toe hilarisch grappig, alleen geloof ik dat ze niet zo bedoeld zijn. Het is tekenend voor het album en de band.