Saxon - Sacrifice

Saxon - Sacrifice

Label : UDR Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het gaat goed met Saxon. De Britse legende is in de afgelopen jaren heel erg actief en blijft telkens kwaliteit leveren. Nog maar anderhalf jaar na de release van 'Call To Arms' ligt de opvolger alweer voor mijn neus. En niet te vergeten dat men in tussentijd ook de 'Heavy Metal Thunder - Live - Eagles Over Wacken' live DVD/CD en de 'Heavy Metal Thunder - The Movie' DVD heeft uitgebracht.

Volgens opperhoofd Biff Byford is de motto van de band's twintigste studioplaat "minder trucjes, meer power”, en dat is precies hoe 'Sacrifice' is uitgekomen: pure, eerlijke heavy metal rock n' roll, zoals alleen Saxon dat kan. Concentreerde de band zich op 'Call To Arms' meer op harde rockers, ligt de nadruk op 'Sacrifice' meer op de metalen kant van Saxon en zijn de heren weer net iets steviger tewerk gegaan. Na de intro 'Procession' knalt het album er meteen uit met het snelle titelnummer. Al vanaf de eerste seconde is men meteen herkenbaar en is het meteen feest. Met 'Made In Belfast' krijgen we vervolgens een heerlijke mid-tempo rocker met Ierse folkinvloeden, om vervolgens het gaspedaal weer in te drukken met 'Warriors Of The Road'. Op 'Guardians Of The Tomb' komt de epische kant van de band weer naar voren, ondersteund door een stevige, pakkende riff. Het nummer had niet misstaan op een plaat zoals 'Lionheart'. De tempo wordt weer omhoog gegooid op 'Stand Up And Fight', om daarna terug te grijpen naar de sfeer van de tachtiger jaren met 'Walking The Steel'. Dat laatste geldt ook voor de afsluiter 'Standing In A Queue'. Tussendoor krijgen we in 'Night Of The Wolf' (overigens één van mijn favoriete songs van het album) een prachtig afwisselend nummer die met een mooi akoestisch tussenstuk, melodieuze dromerige coupletten en stevige up-tempo refrein, gevolgd door de rocker 'Wheels Of Terror'. Beide songs hadden goed op een album zoals 'Killing Ground' gepast.

Alles bij elkaar is 'Sacrifice' wederom een échte Saxon-plaat geworden met daarop alles wat je van deze band kan en mag verwachten. Bovendien is de plaat lekker gevarieerd uitgevallen, en elk nummer bevat genoeg afwisseling om geen seconde te vervelen en van begin tot eind te rocken. De band heeft wederom gekozen voor een andere producer (naast Biff zelf uiteraard), en de keus is gevallen op Andy Sneap. De plaat klinkt dan ook weer net iets anders en frisser, maar nog altijd "typisch” Saxon. Kortom een sterk album waarmee Biff en zijn mannen hun status niet alleen verdedigen, maar ook verder bevestigen. Wel moet ik zeggen dat de plaat met een speeltijd van 39 minuten wat aan de korte kant is, en snel voorbij gaat. Maar goed, we hebben hier in ieder geval geen zwakke nummers, en dit is ook het bewijs dat tijd vliegt wanneer je lol hebt, niet waar?

De gelimiteerde editie, die in digibook-formaat verschijnt bevat een bonusdisc met daarop een orkestrale versie van 'Crusader', akoestische versies van 'Requiem (We Will Remember)' en 'Frozen Rainbow', en opnieuw-opgenomen versies van 'Forever Free' en 'Just Let Me Rock'. Van mij had dit niet echt gehoeven, want de originele versies blijven ongeëvenaard, maar zeker leuk voor de verzameling. Saxon fans weten in ieder geval wat ze te doen staat: op 22 februari, naar de winkel rennen en kopen die hap!