Cnoc An Tursa  - The Giants Of Auld

Cnoc An Tursa - The Giants Of Auld

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Er waren verschillende redenen om uit te kijken naar het debuut van Cnoc An Tursa. Vooreerst was er natuurlijk de ongebruikelijke bandnaam. Deze heren blijken uit Falkirk, Schotland te komen en hun teksten verhalen over de Schotse geschiedenis, bovendien zijn deze teksten pure oude Schotse poëzie. Een tweede reden om hoge verwachtingen te hebben was de verwantschap met Winterfylleth. Niet alleen thematisch zijn ze geboeid door aanverwante onderwerpen (het erfgoed van de eigen streek in de kijker zetten), maar Chris Naughton wou dit album eerst uitbrengen op zijn Lone Vigil Recordings. Het werd nog beter, want Winterfylleth's label Candlelight Records toonde interesse om de band te tekenen. Wederom aan fantastische band op dit eminente label! Ten slotte is er nog de mystieke hoes met menhirs en dolmen, die een soort Stonehenge toont en alzo mysterieus oogt.

We kunnen al verklappen dat 'The Giants Of Auld' aan deze hoge verwachten voldoet. Cnoc An Tursa werd opgericht in Falkirk in 2006 door zanger/gitarist Alan Buchan en Rene McDonald Hill (gitaar, toetsen). Live ervaring hebben ze opgedaan met Taake en Wodensthrone, alsook tijdens een UK tour met - daar heb je ze weer - Winterfylleth. Dikke mik tussen beide bands dus en ze spelen dan ook nog vergelijkbare muziek: ruwe black metal met zwevende keyboards en heerlijke Keltische melodieën in het gitaarwerk. Het geheel klinkt strijdvaardig, episch en ook een beetje melancholiek en donker. De Schotse folklore geeft dit alles een meerwaarde, zonder dat we meteen kilts in het vizier krijgen. In de intro 'The Piper O' Dundee' horen we akoestische gitaren en fluitjes (weemoedig) om dan met een woeste schreeuw voluit te gaan in 'The Lion Of Scotland' dat al meteen één van de meest aanstekelijke songs van het album is. Hier kunnen ze zowel bij de zwartgeblakerde zieltjes als bij een folk metal publiek scoren. De herkenbare riffs en terugkerende gitaarmelodie zitten meteen in je hoofd gebeiteld. De zang van gitarist Alan Buchan is ruw en schreeuwerig, eigen aan black metal, al dreigt ie een beetje monotoon te worden wanneer je het album in één ruk beluistert. Sterke melodieën blijven heersen in 'Bannockburn', het heroïsche 'Hail Land Of My Fathers' en 'Ettrick Forest In November' waarbij opvalt dat deze black/pagan metal erg toegankelijk is. Het langste nummer, 'The Spellbound Knight' werkt mooi met een esoterisch begin (daar is het tin whistle!), een wilde uitval, om dan later even de pas in te houden voor een fragment met fluit en tokkelende gitaren. Deze breaks in de songs mogen meer aangewend worden, want een tweede opmerking is dat de songs op elkaar gaan lijken. Toch is dit een prachtig begin, waarbij we zelfs kippenvel krijgen tijdens het afsluitende instrumentale 'Blar Na H-Eaglaise Brice' met weemoedig fluitspel en zwevende synthesizers. De Keltische invloed ontroert!

De productie is zoals het hoort, want het album werd opgenomen in de Foel Studio in Wales door Chris Fielding (Winterfylleth, Primordial, Electric Wizard) en de mix en mastering gebeurde in de Anthropocide Studio. 'The Giants Of Auld' is een perfecte start: een band die zich in het pagan metal genre fris en met de nodige eigenheid presenteert, terwijl de toekomst nog grootser kan worden als men zich verder ontwikkelt. Een naam om niet meer te vergeten!