Ewigkeit - Land Of Fog

Ewigkeit - Land Of Fog

Label : Metal Age Productions | Archiveer onder

David : Het Engelse "Ewigkeit is het geesteskind van een zekere Mr. Fog, oftewel J. Fogerty, die in zijn eentje zowaar verantwoordelijk is voor de volledige song-writing alsook het bespelen van alle instrumenten, een echte one-man show als het ware dus. "Land Of Fog wordt geclassificeerd onder de noemer "Epic Pagan Folk Metal en lijkt daar aanvankelijk ook volledig onder te vallen met de eerste twee tracks. Zo hoor je de typische kenmerken zoals folky invloeden en de regelmatig "heroische zangpartijen en dergelijke duidelijk langskomen. Echter reeds vanaf het derde nummer blijkt dat Fogerty blijkbaar heel wat meer in zijn mars heeft, zo krijg je buiten de folk invloeden regelmatig een forse scheut 70's rock, typische jaren 80 keyboards en wat spacy aandoende stukken te horen, iets wat de afwisseling op de cd zeker ten goede komt en voor behoorlijk gevarieerde nummers zorgt. Een redelijk boeiend geheel dus, dit "Land Of Fog, hoewel niet iedere song mij evenzeer aansprak. Zo zijn de relatief rechtlijnige openers "Tired Face en "Super-Sonic Blue Thunder prima tracks en ook "The Only Way en (mijn persoonlijke favoriet) "The Doomsday Machine zijn meer dan uitstekend, maar een nummer als "Escapologies wist mij dan weer wat minder te boeien. Grootste minpunt is echter de cleane zang die her en der opduikt, ook al zijn de grunts best te pruimen, als hij normaal zingt klinkt Fogerty ontzettend saai en emotieloos, en dat had hij dan ook beter helemaal van de plaat gelaten of overgelaten aan gastzangers. Verder klinkt het allemaal vrij redelijk, alhoewel duidelijk hoorbaar is dat het opnamebudget niet al te hoog gelegen kan hebben en kan de CD zich zeker nog niet meten kan met grotere bands in hetzelfde genre. Al met al een behoorlijk onderhoudend werkje met enkele prima songs die de paar gebreken die al storend zouden kunnen zijn (de sound bvb) zeker teniet doen.