Goat - World Music

Goat - World Music

Label : Rocket Recordings | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Volgens de Chinese horoscoop was 2012 het jaar van de draak. Volgens mij zitten de Chinezen er drie jaar naast. 2012 was namelijk het jaar van de geit. Het jaar van Goat eigenlijk, een mysterieus collectief van naamloze muzikanten uit het Zweedse gehucht Korpilombolo, gelegen boven de poolcirkel nabij de grens met Finland, waar men zich - volgens de bio van Goat althans - in het verleden onledig hield met voodoo en andere onchristelijke handelingen totdat kruisvaarders dit verboden, waarna de voorouders van de leden van Goat de traditie ondergronds levend hielden en doorgaven aan de volgende generaties. Ja ja.

Hoe het ook zij (waarschijnlijk niet zo als hierboven beschreven), het mysterieuze Goat is verantwoordelijk voor het album van het jaar "World Music”, een aanstekelijke mix van tribale Afrobeat, krautrock, disco en psychedelische hardrock jams overgoten met hysterisch overstuurde jaren zestig fuzz-wahwah gitaren, overdadige percussie en even hysterisch als de gitaren klinkende zang. Het resultaat klinkt het ene moment als Can die de soundtrack maken bij een blaxploitation film van C-garnituur, dan weer als de muzikale ondersteuning bij occulte voodoorituelen. Het is in ieder geval zowel ongebruikelijk, origineel als aanstekelijk. Het gebeurt niet vaak dat muziek je aanzet tot rare dingen, zoals het willen maken van kampvuren in je woonkamer waar je vervolgens als een bezetene omheen gaat springen en dansen tot je in een euforische trance neervalt. 'World Music' is een plaat die precies zulke muziek bevat en het is te waarderen aan Goat dat men de oeverloze jams in ware Holger Czukay stijl zijn opgeknipt en gesublimeerd tot negen songs van in totaal 37 minuten. Meer was medisch onverantwoord geweest. De negen "samenvattingen” hebben titels als 'Goatman', 'Goathead', 'Disco Fever' en 'Goatlord'. 'World Music' opent en sluit met Goats eigen interpretatie van de Malinese evergreen 'Diarabi', onder andere bekend gemaakt door Ali Farka Touré.

Dat Goat net als zielsverwanten, landgenoten en bijna naamgenoten Ghost kiest voor naamloze, gemaskerde muzikanten en bizarre mystificaties zou bijna afleiden van waar het werkelijk om gaat: een tijd en ruimte overschrijdende trip die alle retro producerende Zweedse rockbandjes (en dat zijn er heel wat!) in een gierende wahwah solo overbodig maakt. En die uit heel veel andere landen overigens ook. 'World Music' is een geniale plaat, gemaakt met liefde voor alle bronnen waar gretig uit wordt geput. Met humor ook, van een soort die niet door iedereen begrepen zal worden. Maar bovenal is 'World Music' grensoverschrijdende rock, een fusie van zeer uiteenlopende muzieksoorten waarbij de som meer, veel meer is dan de samenstellende delen.

'World Music' is verschenen op het kleine Rocket Recordings, waar onder andere albums van spacerockbands The Heads, White Hills en Gnod zijn verschenen. De lucky few die kaartjes heeft kunnen bemachtigen voor Roadburn in april, zal getuige kunnen zijn van het enige optreden - of ritueel zoals ze hetzelf noemen - van de gemaskerde Zweden in Nederland.