Eternal Wisdom - Meditation Of The Cleansing Fire

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Release type: Demo

Tormentor Erich : Johannes Tullner is een Duitser die zich erg intensief bezighoud met theologie en aanverwanten. En om zijn ideeën hierover te delen met anderen brengt hij nu zijn tweede album 'Meditation Of The Cleansing Fire' in eigen beheer. Op dit album verpakt hij zijn teksten die deel uit maken van de Orden Des Theosophisch Okkulten Weltbildes in felle, enigszins primitief klinkende (en dat is niet verkeerd bedoeld) en snelle black metal, waarbij ook nog vermeld dient te worden dat Johannes alles zelf heeft ingespeeld, en dat we hier dus te maken hebben met een echt een mans project.

Na enkele luisterbeurten kom ik erachter dat 'Meditation Of The Cleansing Fire' mij wel weet te raken, maar dat ik het ook geen verplichte aanschaf vind. Het is vaak volle bak vooruit op dit album, en dat is gaaf, maar er komen ook regelmatig dezelfde repeterende riffs voorbij, en hier had iets meer afwisseling geen kwaad gekund. Datzelfde geldt voor het drum gebeuren. Het klinkt wel erg krachtig en degelijk, maar het is soms ook erg standaard. De agressieve zang van Johannes past goed bij het gebeuren, de sporadische akoestische intervallen (zoals tijdens 'Revelation Of A Dreaming God' en 'Cry For The Emptiness (part 2)') doen het goed en de solo's zijn wel lekker snel, maar klinken soms ook net iets te hoog.

Ik kan in ieder geval wel stellen dat 'Meditation Of The Cleansing Fire' mij goed heeft bezig gehouden, en dat hij nog wel eens in mijn cd speler een rondje zal draaien. Liefhebbers van underground achtige black metal en van bands zoals een Graveland kunnen dit gerust eens proberen.