Darkest Hour - Hidden Hands Of A Sadist Nation

Label : Victory Records | Archiveer onder

Frank D. : Dat er ook Amerikanen zijn die met een portie zelfkritiek naar hun land kijken, is wel duidelijk na het beluisteren van 'Hidden Hands Of A Sadist Nation' van de Amerikaanse band Darkest Hour.

Voor het opnemen van 'Hidden Hands Of A Sadist Nation' (opvolger van de cd 'So Sedated, So Secure') doken de vijf Amerikanen de beroemde Gothenburgse Studio Fredman in met Fredrik Nordström (jawel, de man die ook al Dimmu Borgir, Cradle Of Filth, In Flames en Arch Enemy produceerde). Het eindresultaat van de tocht naar Zweden mag er zeker zijn en kan het beste worden geclassificeerd als open aanklacht van de 'American way of life.”

Deze aanklacht van de Amerikaanse cultuur wordt door het uit Washington DC afkomstige vijftal vorm gegeven door een opvallende mix tussen trash-, death- en power metal en punkinvloeden. Hierdoor ontstaat een onverwacht melodieus geheel, waartegen de schreeuwende, bijna spugende, vocalen van zanger John Henry schril afsteken. Dit contrast is zeker even wennen, maar na meerdere luisterbeurten past het wel helemaal in het plaatje. Als een Amerikaan zingt: "One nation under the gun, where forward thinking is shunned, a morbid tradition of archaic value systems”, dan zit de pijn diep en dan is de enige geloofwaardige uiting schreeuwen alsof je leven ervan afhangt. Minpuntje is wel dat door dat geschreeuw de teksten soms wat moeilijk te volgen zijn. Bij een band waar de boodschap minstens zo belangrijk is als de muziek is dat jammer. Gevolg is dat de nummers op een gegeven moment erg op elkaar gaan lijken en de cd dus het gevaar loopt saai te worden.

'Hidden Hands Of A Sadist Nation' opent met 'The Sadist Nation' waarbij de band van dik hout planken zaagt. De ritmesectie, bestaande uit Paul Burnette (bass) en Ryan Parrish (drums), stort een stevig fundament. Hierop kunnen gitaristen Mike Schleibaum en Kris Norris een degelijke bunker bouwen, van waaruit Henry op zijn beurt zijn teksten mag afvuren. In 'Pay Phones And Pills' zijn de kernwoorden snel en rauw. De trashmetal kant van Darkest Hour komt er dan ook perfect in uit. Via 'Oklahoma' leidt de weg naar het sublieme 'Marching To The Killing Rhythm'. De muzikale Molotov cocktail die Darkest Hour in dit nummer naar het establishment smijt is gevuld met melodieuze krachtige gitaarriffs, snoeiharde drums en een oververhitte Henry.

Daarna volgen nummers als 'Seven Day Lie' (let vooral op de overduidelijke Gothenburg powermetal invloeden), het trashy 'Accessible Losses' en het toegankelijke massieve 'The Patriot Virus'. Dan dient het laatste nummer zich aan; 'Veritas, Aequitas'. In deze ruim 12 minuten durende track heeft zanger Henry zelfs geen figurantenrol gekregen van zijn kompanen. Bijgestaan door enkele gasten (o.a. Peter Wichers (Soilwork)) imponeert de band namelijk met een instrumentale track die verschillende wendingen kent en blijft boeien. Darkest Hour laat in ieder geval zien de beschikking te hebben over zeer getalenteerde muzikanten en componisten.

Met 'Hidden Hands Of A Sadist Nation' geeft Darkest Hour niet alleen zijn visitekaartje af, maar zet daarnaast ook een realistisch tijdsbeeld neer.