Eternal Tears Of Sorrow - Saivon Lapsi

Eternal Tears Of Sorrow - Saivon Lapsi

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Net als Omnium Gatherum is Eternal Tears Of Sorrow een Finse band die altijd veel te veel ondergewaardeerd is. Ondanks veel tegenslagen en zelfs een aantal jaren dat ze op non-actief stonden, blijven ze dapper doorgaan en dus is nu hun zevende album klaar. 'Saivon Lapsi' (een Finse titel maar de teksten zijn in het Engels) is de opvolger van het in 2009 verschenen 'Children Of The Dark Waters' en het derde album na hun comeback. Muzikaal is het een voortzetting van knappe symfonische arrangementen in hun melodieuze death/gothic metal. Daar is Jarmo Kylmänen verantwoordelijk voor, een man met eveneens een erg goede cleane zangstem. Het ruwe vocale gedeelte komt nog steeds voor rekening van bassist Altti Veteläinen.

Ten tijde van 'Children Of The Dark Waters' rommelde het alweer in de bezetting en we vernamen dat gitarist Risto Ruuth tijdens de mix de band verlaten had. Inmiddels heeft men vervanging gevonden in Mika Lammassaari en hij laat zich overvloedig horen in oorstrelende, melodieuze solo's. Keyboards zijn altijd aanwezig en maken deel uit van de symfonische arrangementen. Na de atmosferische intro houdt men het tempo in 'Dark Alliance' en 'Legion Of Beast' vrij hoog. Terwijl het eerste erg catchy is, gaat men in het tweede wild tekeer. Het tempo zakt naar medium tijdens het stampend rockende 'Dance Of December' waarin cleane solozang voor het eerst van de partij is. Dit wordt in de volgende tracks de standaard en leidt soms ook tot mooie samenzang. Na het eveneens catchy 'The Day' is 'Sound Of Silence' een rustpunt. Deze ballade van het album is een duet met mannen- en vrouwenzang. De bombastische uitvallen met symfonisch karakter in 'Beneath The Frozen Leaves' doen me wat aan gotische female fronted bands denken, maar gelukkig geeft de morbide zang er een andere insteek aan. 'Swan Saivo' is de single, waar men ook een videoclip voor gemaakt heeft. Na een begin met piano en cleane zang, wordt het gaandeweg toch heftiger en kunnen we ook hier genieten van heerlijke solo's op keyboards en gitaar. Alleen het enerverende 'Blood Stained Sea' doet het minder, want het zestal eindigt in schoonheid.

Sinds hun comebackalbum 'Before The Bleeding Sun' in 2006 vinden we op elke plaat een langere track met de titel 'Angelheart Ravenheart'. De ondertitel luidt deze keer 'Act III: Saivon Lapsi'. De titel betekent trouwens kind van Saivo en dat is een plek in de Finse mythologie waar je contact kunt hebben met de goden, geesten en voorvaderen om je lot te verbeteren. De lange afsluitende track heeft een atmosferisch begin, maar wordt al spoedig kordaat gezongen. De zang deed me zelfs even aan Rammstein denken. Lijkt me ook deels in het Fins. Het nummer kent een wending naar toetsen en cleane samenzang (mooi!) en voert ons via een gitaarsolo naar een apotheose met orkestrale bombast. Verpakt in een duistere cover van Travis Smith en opgenomen in de bekendste Finse studio's kunnen we stellen dat Eternal Tears Of Sorrow zijn zoveelste warm aanbevolen album heeft gemaakt, zeker voor fans van Amorphis, Tarot en Finse melodische death metal.