Alkerdeel / A Den Of Robbers - CM Kamp 1996 / Horion Jugend

Label : ConSouling Sounds | Archiveer onder different metal

Release type: 12"

William Kampen : Ondergetekende is een groot liefhebber van split albums. Het wekt een nostalgisch gevoel op, aangezien het langzaamaan een ding van het verleden begint te worden. Grotere bands zie je eigenlijk nooit een split album meer maken en eigenlijk is dat zonde. Gelukkig zijn er nog bands die dit gevoel met me delen en dit resulteert dan in pareltjes als de split 12” vinyl tussen Alkerdeel en A Den Of Robbers. Nou ja, pareltje; wellicht is dat niet de juiste omschrijving, want deze schijf is zo rauw als de kin van George Baker. Dat krijg je als de opnames zijn gemastered door James Plotkin, onder andere bekend van Khanate en Phantomsmasher.

Alkerdeel draait alweer zes jaar mee, echter is 'Morinde' de plaat die de band de erkenning heeft gegeven dat het eigenlijk verdient. Het geluid is wat meer opgepoetst dan het voorgaande werk en laten we eerlijk zijn, niet elke muziekliefhebber houdt van de lo-fi, minimalistische aanpak zoals je hoort op eerder werk als de 'Luizig' sessies . Deze zijn destijds deels geïmproviseerd op een tapedeck opgenomen, wat resulteert in een ontzettend vuige hybride van drone, sludge, noise, black metal en eigenlijk alles dat menigeen ongeoefend oor laat zweren. Het materiaal dat je op deze release vindt bevat drie nummers uit deze sessie, die eerder nog niet uitgebracht waren.

A Den Of Robbers is een band die ik al wat langer volg dan Alkerdeel. Het neerslachtige, nijdige geluid van deze band is iets wat me altijd heeft aangesproken. Het klinkt alsof deze band met de vuisten om zich heen slaat uit frustratie, wetende dat wat hun dwars zit onontkoombaar is. De met sludge doordrenkte hardcore, heeft een zekere essentie die je sinds de hoogtijdagen van de powerviolence scene zelden hoort. Die échte frustratie zit diep gemanifesteerd in de muur van geluid die op de luisteraar wordt afgevuurd. Dit materiaal een soortgelijke manier opgenomen als het spul van Alkerdeel. Geen onzin; gewoon de rauwe essentie van A Den Of Robbers in één take opgenomen. Ook deze kant van de split heeft alles om de luisteraar onderuit te halen.

Al met al is dit album zeker weten de moeite waard om op te pikken. Hij is gelimiteerd, dus ben er snel bij. Maar niet al te snel, want ik wil er ook een.