Extol - Synergy

Extol - Synergy

Label : Century Media | Archiveer onder

Peter B. : Men neme: vijf muzikanten met een uiterst brede smaak en de honger om melodische, symfonische, progressieve, zeer technische doch agressieve thrashy metal te maken. Het resultaat: Extol. Deze vijf Noorse heren verassen me totaal met hun laatste album "Synergy”. Zucht... waar moet ik beginnen?

Extol is gevormd door twee broers, Peter (zang & akoestische gitaar) en Christer Espevoll (gitaar) die samen met drummer David Husvik een team vormden. Voeg hier aan toe de ooit vertrokken, maar recentelijk teruggekeerde Ole Borud (gitaar & zang) en Jon Robert Mjaland (bass) en de band is compleet. Extol speelt thrashy metal met flink wat symfonische strukturen, jazz-geinspireerde stukken, schitterende melodieuze stukken met dubbele vokalen en aggressieve snelle stukken met dito vokalen. De band bestaat uit zeer begaafde en getalenteerde muzikanten die zich niet inhouden als het gaat om vreemde breaks en strukturen, zonder dat ze verdrinken in onbegrijpbare patronen. Begin je het al een beetje te begrijpen? Misschien helpt het als je jezelf een combinatie kan indenken van een eigenzinnige band als Voivod, de jazzy escapades van een band als Cynic, en de aggressie van een band als Darkane (vooral op zang-gebied). Tel hier wat hardcore beinvloede vokalen en de sfeer van bands als Fates Warning en Rush bij op en het plaatje moet toch echt duidelijk gaan worden.

Ik geef toe dat ik het zeer lastig vind om Extol's muziek op een simpele manier uit te leggen. Ik kan het gewoon niet. Dit komt omdat deze band gewoon erg moeilijk te plaatsen is in de hedendaagse metal-genres. De band klinkt energiek en het album klinkt enorm goed. De band heeft gewerkt met Borge Finstad in de Toproom Studio's in Oslo. Deze man is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het geluid van albums van Borknagar, Solafald en Mayhem. Extol's "Synergy” zal naar alle waarschijnlijkheid gaan voorkomen in mijn persoonlijke top 25 later dit jaar. Ik raad hierbij iedereen aan om eens te gaan luisteren naar wat geluidsfragmenten, welke volgens de band's website zeer binnenkort online zullen staan. Onthoudt de naam Extol, want we gaan ongetwijfeld nog veel horen van deze band!