Ankh - Expect Unexpected

Ankh - Expect Unexpected

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : A-ha, jullie zijn die Polski-boys van Ankh! Aangenaamški met U kennis te maakški! Ik moet wel U wel vertelški dat jullie een stelški rare snuiterkies zijn. Wat een boel knopškies en computerškies gebruiken jullie! En wat hebben jullie eigenlijk te zoekškiën op een labelški als Metal Mind? Jullie spelen helemaal geen heavy metalški! Maar wat wel, in hemelsnaamški? De eerste keer dat ik het luisterde vond ik het in ieder geval ongelooflijk kutški!

Het geluidški is heel luchtig en openški en met wel meer dan één invloedški uit de fusion. De compact-discie staat bomvolški met aparte drumpatroonškies, veel spaceški, spiegeldeliški šynthi, een wat ieligški, jazzki gitaarški, neurotisch krassende vioolškies en soms heel merkwaardigškieze plastici blokfluitškies waar jullie opzettelijk zeer valškies op blazen. En de nummerškies zijn veelal instrumentaalški, maar àls zangerški Piotr Krzeminski zingt, is het natuurlijk in het Polski. Naast de fusion hoor ik veel electroniški met een vervreemdende invalshoekški. Invloedškies van Kraftwerkški? Van The Residentški? Gongški, misschienški? Of van de Krautrockški uit de vroege seventies als Faustški en Neu!ški? Misschien ook wel van techno-labels als Warpški Records misschienški? Ik hoor trouwens weinig stevige rockški, laat staan metalški, maar wat ik wel hoor is verdomdški eigenzinnigški. Wat zijn jullie een raar bandškie! Hoogst origineelški, maar nauwelijks te verteerški. Dit moet ik echt leren te consumeerškiën, ondanks de aanwezigheid van de schijnbaar toegankelijke refreinškies en mooie melodieën: er zit een heel vreemd smaakški aan. Dit is geen Whopper-menu van de Burger Kingški, maar eerder rauwe zeeduivelški uit Japans restaurant met 4 Michelin-sterrenškies. En dat klinkt mij eerlijk gezegd ongelooflijk smerigški. Maar met een paar weekškies mijn kiezen stevigkies op elkaarškies om jullie muziekški niet voortijdig uit te kotsškiën, zijn mijn smaakpapilški nu aan jullie gewend: ik vreet jullie muziekški wel! Maar vind ik het dan lekkerški? Dat weet ik nietški. Het smaakt anderški dan anderški. Het is intrigeerški, i.p.v. irriteerški. En dat was bij de eerste luisterbeurtški precies andersomški, toen ik met een zuur gezichtški de rare muziekbrijški uitspuugde. Fascineerški muziekški, maar is dat genoeg voor een goed cijferški?

Ankh-heerškies, jullie hebben een unieke soundški, maar 't is zeker niet geschikt voor de meeste menškies, laat staan de gemiddelde metalheadški. Maar wie iets nieuwškies wil ervaren, beveelški ik jullie van harte aan. Ge-danksi wel, kameradški!

Voetnoot: Wat? Deze recensie een beetje flauwški? Ach wat, stelletje zeurkouwškies!