Corsair - Corsair

Corsair - Corsair

Label : Shadow Kingdom Records | Archiveer onder hardrock / aor

Jan-Simon : Corsair bestaat uit een viertal wereldburgers die elkaar vonden in het stadje Charlottesville in Virginia. Niet direct een plaats waar je een Australische, een Canadees en twee Amerikanen verwacht die besluiten een hardrockband te beginnen geïnspireerd door namen als Thin Lizzy, Iron Maiden en King Crimson. Toch is dat wat een kleine vijf jaar geleden gebeurde toen Marie Landragin en Paul Sebring, de twee gitaristen van de band, besloten samen een rockband te starten. Nu, in 2013 verschijnt dan na twee EP's ('Alpha Centauri' uit 2010 en 'Ghosts of Proxima Centauri' uit 2011) de eerste langspeler van Corsair op het kleine Shadow Kingdom label, nadat de band deze eerst, net als de EP's in eigen beheer had uitgebracht.

De muziek van Corsair is klassieke heavy metal zoals je tegenwoordig niet veel meer hoort, of je zou toevallig een fervent luisteraar naar "classic rock” radiostations moeten zijn. Alles in Corsair ademt de sfeer van lang geleden, een tijd waarin gitaarsolo's nog ergens over gingen, twee met elkaar duellerende gitaristen niet raar waren en zangers nog zongen en niet brulden, gromden of gruntten. De hoogtijdagen van Thin Lizzy en - zij het in mindere mate - Iron Maiden dus. Tekstueel lijkt de band vooral in de richting van het oude Griekenland te kijken. Vreemd genoeg past de voor moderne oren soms wat cheesy hardrock perfect bij de sfeer van de klassieke mythologie, al botst het wel een beetje met de eerder genoemde Thin Lizzy gelijkenis. Het is tenslotte zeer moeilijk voorstelbaar dat Phil Lynott over chimaera's en griffioenen - om maar wat te noemen - had gezongen. Maar het is niet al Thin Lizzy wat de klok slaat. Na drie nummers vol Lizzy-worship volgt het bijzonder proggy 'Path Of The Chosen Arrow' waarin de tempowisselingen en vreemde maatsoorten niet meer te tellen zijn. Deze tegenstelling (Thin Lizzy vs. meest instrumentale progressieve rock) duurt het hele album voort en maakt dat 'Corsair' meer is dan de plaat van een stelletje maffe Thin Lizzy adepten. Een bijzonder album, in vele opzichten. Bijzonder ouderwets, bijzonder inventief, bijzonder goed gemaakt.