Nightwish - From Wishes to Eternity

Nightwish - From Wishes to Eternity

Label : | Archiveer onder

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Aernout : Nightwish is dan misschien niet het grootste muzikale exportproduct van Finland (dat is Apocalyptica), het is in metalland toch een naam om rekening mee te houden. Dat scheelt mij weer een introductie. Met spanning wacht ik al enige tijd op hun zesde release. Wat er echter eerder op de planken te vinden valt, is de tweede dvd ('End of Innocence', 7 juli in Finland) van Nightwish. Tot die tijd, of eigenlijk vóór die tijd, lijkt een bespreking van 'From Wishes to Eternity', hun eerste DVD, me geen overbodige luxe.

De DVD biedt clips (ook twee live), een compleet concert, interviews (een korte met Tarja, en één van MTV met Tuomas), de discografie, een fotogallerij en vooral: off-stage footage. Hilarisch off-stage footage, wel te verstaan. We hebben ons in elk geval kostelijk vermaakt toen we dit off-stage materiaal ("Deleted Scenes”) aan het bekijken waren. Wat ons bijbleef: "Pipari!” en het fragment waarin ook de collega's van Children of Bodom langskomen en ze samen tot de scherpe observatie komen dat je een mutant bent mocht je zes penissen en drie armen aan je lichaam tellen. Ook Sinergy komt behoorlijk grappig uit de hoek. Wat ik juist erg charmant vind is dat deze deleted scenes qua beeldkwaliteit hier en daar een "huis, tuin en keuken”-kwaliteit hebben, wat ze spontaan en echt maakt.

De registratie van de show is van een zeer hoog niveau. Geluidstechnisch dik in orde en ook de beelden zijn haarscherp en blijven boeien. Uit die beelden blijkt ook hoeveel plezier de band in optreden heeft. Belangrijk voor de fans (die een fijne show te zien krijgen), maar ook voor het voortbestaan van de band natuurlijk (geen ruzie is gelijk aan geen reden te stoppen). De complete setlist van de show beslaat 15 tracks, afkomstig van voornamelijk 'Wishmaster', een beetje 'Oceanborn' en ook nog enkele nummers 'Angels Fall First'. Voorafgaand aan het schitterende "Beauty and the Beast” vraagt Tarja speciale aandacht voor een gastoptreden van Tony, zanger en toetsenist van de bevriende band Sonata Arctica, met wie zij dit duet zal gaan zingen.

Het is vaak al moeilijk genoeg om een cijfer toe te kennen aan een CD, maar ik moet eerlijk toegeven dat het nog veel moeilijker is om een dvd te beoordelen. Immers, je hebt nu niet alleen het geluid maar ook het beeld waar je cijfers voor moet geven. Bovendien heeft de DVD de geweldige mogelijkheid om extra's aan te bieden. Ik heb ooit ergens gelezen/gehoord/opgevangen dat er zo'n 8 uur aan materiaal op een dvd past. Betekent dat dan ook dat als die mogelijkheid niet ten volste benut wordt je een lager cijfer dient te geven? Natuurlijk niet, immers dan zou een CD van 40 minuten ook altijd lager scoren dan één van pak hem beet 70 minuten. Qua lengte heb je wat 'From Wishes to Eternity' betreft trouwens absoluut niet te klagen hoor, met 2,5 uur aan geluids- en beeldmateriaal. In mijn optiek, ik heb hem immers niet voor niets gekocht, een zeer complete dvd, die aardig wat biedt voor niet eens zo heel veel geld. En wat krijg je na deze dvd zin om ze live te zien...