Weltmacht - And To Every Beast Its Prey

Weltmacht - And To Every Beast Its Prey

Label : No Colours Records | Archiveer onder

Selim : Een hard bijtend geluid, vrij langzame en monotone gitaar riffs die voortgebracht worden met de intensiteit van een roestige zaag op menselijk bot. Drums die het ritme lijken aan te geven voor miljoenen duivelse soldaten op weg naar de on-heilige oorlog. Een stem zo koud dat je gaat twijfelen aan 's mans geestesgesteldheid. Prachtig gearrangeerde melodie lijnen aangevuld met spaarzame keyboards die nooit de muziek in de weg zitten maar alleen bij dragen aan de sfeer die door snaren, slagwerk en stem gecreerd wordt.

Een beter omschrijving kan ik niet geven van de sound van het tweede album van Weltmacht genaamd "And To Every Beast Its Prey”. Welmacht is een project van United States Black Metal (ja, ook dat is een subgenre) goden Akhenaten (Judas Iscariot), Lord Imperial (Krieg) en Cryptic Winter (Judas Iscariot en Krieg), en alhoewel ik wel enkele Judas Iscariot platen bezit had ik nog nooit van deze band gehoord. Het album neemt ons mee naar de glorie dagen van bands als Darkthrone en Burzum. Dat type muziek is natuurlijk onmogelijk nog op een innovatieve manier te brengen en vele bands in dit genre slaan in navolging van hun idolen dan ook finaal de plank mis. Dit album heeft echter iets wat de klonen meestal niet hebben. Dit album klinkt namelijk ontzettend geïnspireerd. Het gevoel komt recht uit het (ongetwijfeld zwarte) hart van de makers. Er zit daardoor ook een diepe laag emotie in deze cd.

Voor de oude rotten die hun klassiekers kennen en die de hoop op nieuwe, geloofwaardige "True” Black Metal al een beetje hadden opgegeven is dit een fijne manier om herinneringen aan betere tijden op te halen en voorzichtig hoop voor de toekomst te gaan koesteren. Voor de wat jongere fans die denken dat Dimmu Borgir en Old Man's Child echt helemaal te "evil” zijn is dit een waardevolle les en een goede kennis making met Ware Zwarte Kunst. Dit plaatje kan in mijn verzameling trots plaatsnemen langs "Filosofem” van Burzum en "Under A Funeral Moon” van Darkthrone.