Satellite - A Street Between Sunrise And Sunset

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder

Sander : Bands proberen zich op steeds vreemdere wijze te profileren, als ze maar een link kunnen leggen naar een grote band waaraan ze zich willen meten. Satellite tracht dit te doen door aan te geven dat ene Mark Wilkinson, verantwoordelijk voor het artwork, ook het artwork voor cd's van Fish en Marillion heeft gemaakt. Hiermee schept Satellite hoge verwachtingen, die moeilijk in te lossen zijn gezien het niveau van de platen van voornoemde bands

'A Street Between Sunrise And Sunset' is het debuutalbum van het Poolse Satellite. De band is in 2000 opgericht door Wojtek Szadowski. Het is goed om rock uit Oost-Europa te horen, vooral prog. Wat ik tot nog toe aan Poolse metal heb gehoord was vooral erg agressieve muziek vol van frustraties. Deze plaat straalt juist het tegenovergestelde uit: rust.

Gezien de link die de band maakt, is het niet verwonderlijk dat de muziek veel weg heeft van Marillion. Toch haalt de CD het niveau van een 'Misplaced Childhood' niet. Dit is niet te wijten aan één instrument, de zang of de productie; de plaat mist over de hele linie iets. De melodieën blijven niet echt makkelijk hangen, en de stem van Robert Amirian heeft niet het charisma van Fish. Dat doet niet af aan de prachtige sfeertapijten die gecreëerd worden door de toetsen en de mooie gitaar solo's. Een plaat om met een koptelefoon te luisteren, maar die af en toe te dromerig is. Hierdoor loop je de kans te relaxed te worden, zodat je de diepgang van het album uit het oog verliest.

Of deze CD je zal bevallen is afhankelijk van je verwachtingen. Dit is een zeer rustige CD, die sterker naar symfonische pop dan naar progressieve rock neigt. Verder is het een prima CD.