Kruk - Be 3

Kruk - Be 3

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Polen spreekt op velerlei fronten van de heavy rock muziek een aardig woordje mee. Of het nu gaat om death metal (Vader, Behemoth) of progressieve muziek (Riverside, Tides From Nebula); de Polen hebben sterke troeven in handen. Ik kende echter nog geen Poolse band in het klassieke heavy rock genre. Wellicht dat Kruk (in het Nederlands een wat ongelukkig gekozen naam) daar verandering in gaat brengen. In eigen land is de band al jaren een begrip maar in de rest van Europa heeft de band nog geen potten kunnen breken. Ik betwijfel of dat met de release van 'Be 3' nu wel gaat gebeuren maar eerlijk is eerlijk: dit is een lekkere hardrockplaat.

Liefhebbers van bands als Deep Purple en Uriah Heep, of van meer recente datum Axel Rudi Pell en Winger, moeten zeker eens luisteren naar de muziek van deze vijf Polen. Zanger Tomasz Wisniewski heeft een licht accent maar storend is dat (gelukkig) vrijwel nergens. De gitaarpartijen van Piotr Brzychy zijn zeer smaakvol en hij gaat duels met toetsenist Michat Kurys ook niet uit de weg. Het songmateriaal is lekker divers, van up tempo rockers ('It's Gone') tot mid tempo voortslepende rockers. En natuurlijk kan de (semi)ballad niet ontbreken ('At The Desert', 'On The Station'). De schrik sloeg me om het hart toen ik zag dat de band 'Child In Time' van Deep Purple had opgenomen. Maar wees gerust: de band heeft er een erg originele - en daardoor zeer geslaagde - jazzy versie van opgenomen met de nodige subtiliteiten en nuances. Erg fraai gedaan. Als extra's krijg je nog twee instrumentale uitvoeringen van nummers van deze CD en een aantal in het Pools gezongen rockers.
Zoals veel CD's deze maand: geen wereldschokkende release, maar gewoon een fijne hardrockplaat zoals er al zoveel van zijn gemaakt.