Pantheist - O Solitude

Pantheist - O Solitude

Label : Firebox Records | Archiveer onder

Erik : Uit schaamte dat ik Pantheist gemist had omdat mijn maag protesteerde op de laatste Belgian Doom Night, heb ik aldaar hun eerste CD "O Solitude aangeschaft. Ik heb wel eens ergere dingen uit schaamte aangekocht. Pantheist is super!! Wist ik helemaal niet dat mijn vaderland zulke mooie muziek kon voortbrengen! Zwaar, zowel muzikaal als emotioneel. Vijf heerlijke nummers, met afdoende afwisseling om de luisteraar te boeien. De productie had niet beter gekund (behalve in het drumwerk). Tekstueel gaat het met name over waarom iemand alleen is, sterven, etc Mooi verwoord! Vocaal wordt een pad betreden van Gregoriaans zingen, veel dubbelstemmen en grunten. Misschien wel het sterkste punt van deze CD! De vormgeving is voor dit label wederom een parel!

Maar het is in de doom haast nooit alleen maar zonneschijn (gelukkig maar in dit genrehahaha). De eerste opmerking : te keyboards minded. En daar ligt voor mij een zere plek. Ik mag keyboards, ik geniet ervan, maar hier is het te dominant aanwezig. Haast elk nummer begint met een keyboard intro. Wel mooi dat bepaalde riedeltjes terugkeren en er een element aan toegevoegd wordt. In het nummer "Don't Mourn hoor je dat erg goed. Er komt dan een klavecimbel -achtig geluid bij de begin keyboard riff, die uiteindelijk overslaat in een van de weinige solo's op deze CD. Heerlijk nummer! Maar de keyboards zijn ERG dominant, soms zo erg dat de ritme sectie en het metal gedeelte wegvallen. Opmerking twee is dat er in de zoektocht naar afwisseling naar super tempoversnellingen wordt gegrepen, wat soms de emotie van een nummer volledig naar beneden haalt. Zo heb je plots Cradle Of Filth achtige versnellingen! En dat is jammer. Opmerking drie: de arrangementen, de overgangen tussen de diverse riffs worden niet mooi verzorgd. Meestal wordt een riff afgekapt door of even te wachten, of een andere riff er direct aan vast te plakken. Pantheist levert met deze CD een geweldig debuut af, zonder twijfel. Maar er is voldoende plaats voor verbetering!