Shakra - Powerplay

Shakra - Powerplay

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Nima : Toen de charismatische zanger/frontman Mark Fox Shakra in 2009 verliet had ik grote twijfels over de toekomst van de band, daar Fox acht jaar lang het gezicht en de stem van de Zwitserse rockers was. De band sloeg in 2011 echter keihard terug met het sterke 'Back On Track'. De nieuwe zanger John Prakesh maakte extra indruk met zijn mooie, sterke stem, die zelfs zijn voorganger overtrof. Alles bij elkaar was 'Back On Track' wat mij betreft de band's beste album. Ik keek dan ook erg uit naar de negende langspeler, 'Powerplay', die deze maand verschijnt.

Laat ik maar gelijk zeggen dat 'Powerplay' diens voorganger niet heeft overtroffen. Maar verdomme, hij komt wel aardig dicht in de buurt. De heren hebben zich vastgehouden aan de succesformule die ze al 25 jaar hanteren. Shakra heeft door de jaren heen, en vooral vanaf 'Rising' (2003), een eigen geluid ontwikkeld en de nieuwe elpee is een logische stap in de band's carrière. Al meteen met de krachtige opener, 'Life Is Now', is de band erg herkenbaar. De nummers zitten dan ook vol met alles waar Shakra voor staat: stevige, swingende hardrock met pakkende riffs en dito zanglijnen en goede zang, zonder melodie uit het oog te verliezen, en een over algemeen "feelgood” attitude. Het album bevat weinig verassingen, maar dat is geen seconde vervelend. Sterker nog, de band klinkt hechter en strakker dan ooit tevoren en klinkt, om nog maar een cliché uit de kast te halen, als een geoliede machine. Het album doet zijn titel eer aan en rockt krachtig van begin tot eind. Dat geldt zeker ook voor de zware, maar heldere, productie waardoor de muziek goed tot zijn recht komt. Desondanks is 'Powerplay' iets minder "agressief” en iets swingender uitgevallen dan de voorganger. Wat dat betreft is het album naar mijn mening een goede samensmelting van de emotionelere 'Everest' en de hardere 'Back On Track'.

Met stampende rockers zoals 'Life Is Now', 'Don't Keep Me Hanging' en 'Stevie', de meer groovy 'The Mask', 'Higher' of 'Dear Enemy', de AOR-hitjes 'Save You From Yourself' en 'Because of You', en de prachtige ballades 'Wonderful Life' en 'Too Good To Be True' is het album wel erg afwisselend uitgevallen. Kortom, een ijzersterk album en een typische Shakra rocker, die de fans zeker tevreden zal stellen en de band's status alleen maar zal bevestigen.