Nuclear Assault - Alive Again

Nuclear Assault - Alive Again

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Tormentor Erich : Zoals iedere rechtgeaarde Thrasher ondertussen wel weet is de jaren 80 legende Nuclear Assault weer bij elkaar. Het beste bewijs hiervoor leverde de band vorige maand nog door een prima optreden te verzorgen tijdens het No Mercy festival in de 013. Met driekwart van de originele line up zette men de zaal behoorlijk in beweging. Nu is er dan 'Alive Again', de live cd van een optreden dat wel in de compleet originele line up is opgenomen in de USA, maar ook weer bijna een jaar oud is. Over het hoe en waarom van deze live cd heb je in de voorbijgaande tijd al het een en ander kunnen lezen (ook hier bij de Lords) dus beperk ik me tot het wezenlijke: is deze live cd de moeite van het aanschaffen waard?

Jee, moet ik dan antwoorden. Ben jij bij het 013 concert geweest en wil je het allemaal thuis nog eens overdoen? Aanschaffen die plaat. Zowat precies dezelfde tracks als ook de volgorde van spelen staan op dit schijfje. Ben jij een liefhebber van NA en het Thrash genre in het algemeen? Aanschaffen die cd, want deze cd is een tof gespeeld stukje live muziek dat echt niet misplaatst is in jouw collectie. Maar, heb jij de 'Live At Hammersmith Odeon' al, of ben jij alleen maar superieure live albums gewend? Luister dan eerst even naar deze 'Alive Again'. Ik vind namelijk dat (zoals bij zoveel live albums van Thrash bands) het geluid niet helemaal geweldig is. De cd heeft die live feeling van een optreden in een kleine zaal, maar mist hierdoor het grote bombastische geluid dat bijvoorbeeld wel zo kenmerkend is voor een live album zoals 'Decade of Aggression' van Slayer (het kan natuurlijk ook aan het budget liggen). De muziek komt door de matige productie nogal rommelig over en dat is jammer. Verder staan met 'New Song', 'Critical Mass', 'Game Over', 'Butt Fuck', 'Trail Of Tears' en 'Hang The Pope' dus 6 nummers op deze cd die ook al op 'Hammersmith' stonden. De overige tracks zijn 'Rise From The Ashes', 'Brainwashed', 'F#', 'Sin', 'Betrayel', en 'Radiation Sickness'. De oplettende lezer zal nu waarschijnlijk zeggen: "hee, dan hebben ze alleen maar nummers van de eerste 3 studio elpee's, plus de EP 'The Plague' op schijf gezet. En dat klopt, maar ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die perse songs van 'Out Of Order' of 'Something Wicked' hadden willen horen, of wel?

Verder is de cd met 38 minuten een beetje aan de magere kant, maar al met al is het voor mij een live album dat ik wel nog vele malen zal beluisteren, want eerlijk is eerlijk, er wordt vet gemusiceerd. Luister maar eens naar de fanatieke zang van John tijdens 'New Song', de beukende drums van Glenn op 'Sin', hoor Dan zich uitleven in Butt FxxK en de toen (mei 2002) nog aanwezige Anthony tekeer gaan met 'Radiation Sickness', om maar even wat te noemen.