Killer - Broken Silence

Killer - Broken Silence

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Lang geleden in den begin jaren 80 ontstond er een nieuw genre in het Hardrock wereldje. In Belgi waren het bands zoals Ostrogoth, Crossfire en deze Killer die onderdak vonden bij het label Mausoleum. De nieuwe, snellere en hardere stijl van Hardrock werd New Wave Of Belgium Heavy Metal (NWOBHM) genoemd en al gauw deed men dit elders in Europa ook. Mausoleum en de bands hadden toen in de Hardrock een rol van betekenis zoals we dat later zagen bij een Roadrunner (denk aan Mercyful Fate en Metallica), of een Noise (denk aan Kreator en Celtic Frost). Echter, daar waar de andere labels zich verder ontwikkelden bleven onze zuiderburen een beetje hangen en met het verstrijken van de jaren 80 bloedde men langzaam dood.

Anno 2003 kan en mag Heavy Metal echter weer. Mausoleum is weer actief en bij rasmuzikanten zoals zanger/gitarist Paul 'Shorty' van Camp kriebelt het metalen bloed ook nog steeds. Tijd dus voor een nieuwe line-up en een verse cd. Killer presenteert op dit 'Broken Silence' maar liefst 71 minuten standaard Hardrock/Heavy Metal verpakt in 12 nummers. Verwacht niet meer en niet minder dan wat je gewend bent van een cd uit dit genre, maar. schuif het niet zomaar aan de kant als weer een cd, want daarvoor is de kwaliteit gewoon te hoog. De songs vallen lekker in het gehoor, mede door de heldere productie (opgenomen in Antwerpen in de Little Big Studio met hulp van Peter De Wint die vroeger weer zanger van Crossfire was). De stem van Shorty is kort en krachtig en de synthesizer zorgt voor de aanpassing naar de moderne tijd zonder afbreuk te doen aan het (positieve) ouderwetse karakter van Killer. Wat echter zonder meer sterk is, is het gitaarspel van wederom Shorty. Deze man speelt goed en gedreven, maar hij laat het lijken alsof het allemaal zo verdomde eenvoudig is. Mede hierdoor denk je bij de eerste luisterbeurt van: "mwah, maar ondertussen zit je wel met je voet mee te tikken en denk je van: "he, lekker rifje, mooie break en toffe solo. Luister maar eens naar 'Dancing With The Devil', 'Only The Strong Survive' of 'A Matter Of Time'. Erg goed is ook de sfeer die men mede door de synth neerzet in 'In The Land Of The Pharaoh' en 'Broken Silence'.
Conclusie: Killer kan en mag weer !