The Secret - Agnus Dei

The Secret - Agnus Dei

Label : Southern Lord | Archiveer onder black metal

Sicktus : Als je kijkt naar de intensiteit, drive, woede en agressie die beide genres toch regelmatig met elkaar delen, is het eigenlijk vreemd dat er niet veel vaker (werkende) combinaties van black metal en grindcore worden gemaakt. Het Italiaanse The Secret - ooit begonnen als metalcore band - combineert beide genres op 'Agnus Dei' (hun vierde langspeler sinds debuutplaat 'Luce' in 2004) en dat levert een met name fors opgefokt en kwaadaardig getint plaatje op.

Snelle tremolo picking blackmetal riffs en blastbeats worden afgewisseld met crusty grindcore uitbarstingen en logge maar o-zo-zware riffs, die van tijd tot tijd bijna naar een soort (blackened) doom neigen; de naargeestige track 'Heretic Temple' is er zo eentje. Misantropen kunnen hun (spreekwoordelijke) lol op! Het oude grindcore adagium 'kort maar krachtig' is ook toegepast: de nummers op de eerste helft van de plaat duren gemiddeld onder de twee minuten. Dat de dertien nummers dan toch nog bijna drie kwartier klokken, komt omdat er op de tweede helft een paar tracks van 'normale' speelduur voorkomen, maar vooral door het uitgemeten 13 minuut 33 durende 'Seven Billion Graves', dat echter na zo'n drie minuten een fadeout kent, gevolgd door vier minuten stilte en een 'hidden' track, die de liefhebber trakteert op zes minuten akkoorden, Bunkur-tempo drums, noise, drone, feedback en algehele naargeestigheid. Intensiteit, drive, woede en agressie dus, gegoten in een losjes op de ijzige wind fladderende pandjesjas gemaakt van ouwe lappen crust, core, black en doom, waarbij de gemene (huhu) deler de negatieve golf van trommelvlies verschroeiende energie is waarmee de band de luisteraar van zijn of haar stoel (dan wel troon) probeert te blazen... Heftig? Ja. Afwisselend of ├ęcht 'eigen' genoeg om een instant classic te zijn? Nee. Dat niet. Maar als je graag met een zwart geblakerde moker voor je kanis wordt geslagen, dan weet je nu waar je zijn moet!