Underwell - Plan Your Rebirth

Underwell - Plan Your Rebirth

Label : Wormholedeath Records | Archiveer onder metalcore

Daniël Zevenhuizen : Opstand tegen de gevestigde orde klinkt als een echt punkonderwerp, dat bleek maar weer toen post-hardcore punkband Underwell zijn 'Plan Your Rebirth' in de productie gooide. Men zou een plan voor een nieuwe opzet van de gevestigde orde moeten maken, want het kan niet langer zo. De crises blijven komen; het moet anders. Een sterk onderwerp, maar zou het ook een sterke plaat worden?

Anders dan de gigantische golf aan metalcore platen die tegenwoordig ongeveer met de dag uitkomen zie ik toch een aantal innovatieve dingen bij 'Plan Your Rebirth'. Er komen namelijk zelfs solo's op het album voor die bij andere acts toch wel missen. Dat wil zeggen; het is niet de standaard refrein-breakdown-refrein opbouw waar ik onderhand toch wel een beetje misselijk van ben geworden bij de hedendaagse metalcore bandjes. Wat ook opvalt, helaas, is dat ondanks spel van hoge kwaliteit, ik vaak geen touw aan de tracks vast kan knopen. De samenhang ontbreekt en dat schrijf ik dan maar toe aan matige opbouw van sommige nummers. Voorbeeld van een smaakmaker echter is het nummer 'The Deception'. Straight-forward, pakkend, samenhangende song-opbouw. Goede lyrics, al is dat bij de andere nummers ook zeker het geval. Ik mag van geluk spreken dat ik bij het nummer 'A Shadow Of The Night' niet het nummer al had afgezet en de cd weggepleurt, aangezien ik dan de solo, die het lied enigszins de goede kant op trekt, niet zou hebben meegekregen. Maar ja, als de solo alles is waar ik me op mag verheugen binnen een track, dan hoeft het voor mij niet meer.

Zang met te weinig emotie; te monotoon. Spel met te weinig lust. Waar het op neer komt is dat de band zeker kwaliteiten in huis heeft, maar deze buiten de positieve uitschieters onvoldoende laat zien. Een goed onderwerp wordt zo ondergeschikt gemaakt aan matig spel.