Le Minus - Make My Day

Le Minus - Make My Day

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Daniël Zevenhuizen : Ik moet even bijkomen van wat er net letterlijk uit mijn speakers sprong. Wanneer je zelf begint te luisteren kom je snel tot de conclusie dat "springen” wel het goede woord voor de muziek is. De alternatieve attitude van Le Minus laat wat funk elementen toe die mij gelijk aan de goede oude uitgaves van Red Hot Chili Peppers deden denken. Ondanks mijn afkeer tegen Limp Bizkit kwam ook die naam bij mij boven. De muziekstijl komt sterk overeen: metal met wat hiphop-invloeden. Rap komt op het album niet zozeer voor, zoals dat bij Limp Bizkit wel het geval is. Ik durf niet te beweren dat ik dat nou zo jammer vind. Niet te vergeten is de band waar ik nu al een tijd geleden verslaafd aan ben geraakt, Primus. Oké, toegegeven: het zal nooit echt in het rijtje van de geniale composities van een artiest als Tool komen te staan, maar de baslijnen van legende Les Claypool zijn onevenaarbaar en wijd en breed bekend. Mijn favoriete uitspraak over de groep luidt dan ook: "lekker catchy”. Dát is nou precies hoe ik dit album, 'Make My Day', ook zou willen beschrijven. Iets heavier dan Primus en weer wat lichter dan wat The Melvins hebben laten zien, bijvoorbeeld op het album 'Houdini', één van mijn favorieten. Maar hoe "catchy” en "bassy” het album ook mag zijn, een zekere melodie ontbreekt niet. Die schrijf ik dan maar toe aan nu metal als Mudvayne en Deftones, beide bands die mij toch zeker niet vies in de oren klinken.

Goed, nu alles overboord. "Make My Day” is te beschrijven als "catchy” en melodieus en als je even niet oplet wordt je alweer in de volgende groove gezogen. Pas op! Stoot je hoofd niet tijdens het headbangen… "Groovy”, "catchy”, melodieus. Ja, deze plaat "made my day”. Mijn complimenten.