Psychogeneration - The Rise Of Jonathan Brofist

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Vera : In West Vlaanderen (België) heeft zich een interessante ontwikkeling afgespeeld. Daar ontstond uit de as van een metalcore band een geheel nieuw project - onder dezelfde naam Psychogeneration - begin 2007. Drie kernleden bleven, maar wisselden van instrument. Zo werd drummer Jansy de nieuwe zanger, Filip werd de lead gitarist en bassist Stefaan schakelde over op ritmegitaar. Men werkte een lijvig project uit in het gothic/industrial genre. Daarvan is 'The Rise Of Jonatan Brofist' het eerste deel (tien songs).

Dit is slechts het topje van de ijsberg. Deze tien songs zijn de voorbode van maar liefst honderd nummers. Het muzikale concept zal ons meevoeren door de donkere wereld van psychopaten en seriemoordenaars. Het eerste 'boek' bestaat uit twintig songs en wordt gespreid over twee albums. Het thema graaft dieper in de beschouwing hoe iemand tot zulke daden gedreven kan worden. Misschien heeft de maatschappij schuld aan het kweken van ontspoorde individuen?

Wat het vijftal laat horen op 'The Rise Of Jonatan Brofist' is indrukwekkend. Invloeden uit new wave, gothic rock en lichte industrial worden samengesmeed tot een meeslepend geheel, waarin sensitieve gitaarsolo's subliem zijn. Synthesizers zorgen voor een zwevende achtergrond, flirten summier met elektronische elementen en de stem van Jansy zou zo kunnen toebehoren aan één van die goede new wave acts uit de jaren tachtig. Dat betekent niet dat men gedateerd klinkt, verre van. Een decadent randje roomt het muzikale gerecht af. 'Golden Age Of Loss' is een eerste hoogtepunt met een sfeer uit de hoogtijdagen van Magazine. Let op hoe kerkorgel en koorzang perfect geïnfiltreerd wordt in de gotische rock. Maar ook namen als Cassandra Complex ('New Life') of The Cure (in het met veel uitwaaierend gitaarwerk opgesmukte 'My Personal Psychotic World') doemen al eens op in het achterhoofd als referentiepunten. Belangrijk is dat de songs veel dynamiek en stuwkracht hebben. Ook langere composities als 'Me & My Other Self' en het eerder vernoemde 'My Personal Psychotic World' bevatten geen enkel overbodig moment. Naar het einde toe wordt het wat zachter, met samenzang tussen Jansy en Rebecca Tsien in 'Falling In Love' en balladeske ingetogenheid in 'For All Eternity', maar ook hier is het gitaarwerk bijzonder fraai. Er is hard gewerkt om een speciale live show in elkaar te steken waar men al twintig songs kan presenteren. Dit is een band om in de gaten te houden!