Reebosound - Juicy Black

Reebosound - Juicy Black

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : De handtekening van Sven Missulis alias John Reebo, voorman van de Duitse indierock band Reebosound, is twee euro waard. Dat valt in ieder geval af te leiden uit het prijsschema voor de nieuwe cd van de formatie uit Hannover. Wanneer je de digitale versie downloadt mag je betalen wat je wilt, wat ook niks kan zijn. Net als Radiohead ooit bedacht heeft voor 'In Rainbows'. De fysieke geluidsdrager is voor tien euro van jou en voor nog eens twee euro extra krabbelt Reebo er speciaal voor jou zijn handtekening op.

Wat krijg je voor dat geld? Een bijzonder fris klinkend plaatje waarop het beste van Britpop, indie, lo-fi en psychedelische pop verenigd worden in zeven kekke gitaarrocknummertjes die bovenal doen denken aan de goede oude Dunedin sound van de jaren tachtig. Nu zo goed als vergeten helden als The Clean, The Chills en The Verlaines lijken op een of andere manier te zijn opgenomen in het onderbewustzijn van Reebo en consorten. Vooral de wat rustigere nummers 'Juicy Black' en 'The Ocean' zouden zo op een Flying Nun sampler kunnen hebben gestaan. Maar dat staan ze niet, het is nieuw en in eigen beheer opgenomen. In vergelijking met de vorige plaat 'This Is Reebosound' die via het stonerrock label Elektrohasch werd uitgebracht is flink gewerkt aan de Engelse uitspraak en een eigener geluid dat behalve de genoemde poppy sound met jangle gitaren ook nog de nodige scherpe randjes kent. Want soms binnen hetzelfde nummer verandert de sfeer van folky pop met akoestische gitaar naar Hives-achtige garagepunk, al vliegt het nooit echt compleet uit de bocht. Voldoende afwisseling dus in de kleine 21 minuten die dit mini-album telt. Jammer dat het niet langer mocht duren.