Usurper - Twilight Dominion

Usurper - Twilight Dominion

Label : Earache | Archiveer onder

Marco : Het leuke van een band als Usurper is dat men lekker doet waar men zin heeft. Niet dat andere bands dat niet doen, maar het laat in het geval van Usurper ook zien dat men wars is van allerlei trends. En da's altijd leuk om te zien en te horen. "Twilight Dominion heet het nieuwste, inmiddels vierde full length gedrocht van de heren en wederom worden we getrakteerd op een vrolijke mix van Black en Thrash Metal waarbij het accent ligt op herkenbare riffs en de verademende zang van 'vokillist' Diabolical Slaughter (what's in a name) die ik echt een pluspunt vind in de hedendaagse zee van muzikaal relevante releases waar meestal de zoveelste schorre krijs tot de standaard uitrusting behoort.

De luisteraar wordt op "Twilight Dominion vergast op een twaalftal liedjes die dus stuk voor stuk in de categorie "catchy thuishoren en wat mij betreft heeft de cd geen saaie gedeeltes waar je gemakshalve even overheen skipt. Integendeel, het luistert uitermate lekker weg en het ding is afgelopen voor je het weet. De band wordt in een aantal online zines regelmatig als Black Metalband gezien, maar persoonlijk zie ik de hele vergelijking niet. De overdreven pseudoniemen der bandleden (naast Diabolical Slaughter treffen we bijvoorbeeld ook drummer Dave Hellstorm en -hehe- gitarist Carcass Chris aan) en de mix van (soms behoorlijk blastende) Thrash met een vleug Black Metal riffs doen me eerder denken aan een compleet op hol geslagen Heavy Metal gezelschap met inmiddels behoorlijk wat eigen smoel.

Is het allemaal zo bijzonder wat Usurper doet? Nee, dat niet. Het is alleen wel leuk om te horen dat er nog zangers in dat genre zijn die proberen niet te krijsen, want krijsen in een niet-pure Black Metalband is gewoon gay, klaar. Usurper heeft in haar inmiddels elfjarige bestaan wel bewezen leuke muziek te kunnen maken, "Twilight Dominion is gewoon een goede voortzetting van die traditie. Fans: kopen.