Lizzard - Out Of Reach

Lizzard - Out Of Reach

Label : Klonosphere | Archiveer onder different metal

Daniël : Wat een geweldige plaat kreeg ik pas weer onder de neus geschoven. De Franse rockers van Lizzard laten zien hoe het moet op hun debuutalbum 'Out Of Reach'. Een grootse combinatie van alternatieve metal in de vorm van Tool en A Perfect Circle, maar ook van de moderne heavy metalbeweging die tevens wordt aangehangen door Baroness. Met het titelnummer 'Out Of Reach' halen de drie bandleden ook nog een droevige toon naar boven, die uiteraard met een stevig staaltje metaal wordt vermengd, zoals we dat ook van Volbeat gewend zijn, maar ook Klone is een goed voorbeeld. Geluiden die we steeds vaker terug horen op nieuwe heavy metal albums weerklinken ook op een nummer als 'Fakeworld', hetgeen me doet me denken aan de nieuwe cd 'Yellow And Green' van Baroness. Een review over Lizzard zou niet compleet zijn zonder een vergelijking te maken met de projecten van Maynard James Keenan. De vocalen van zanger Ricou sluiten namelijk heerlijk aan op die van Keenan. Nummers als 'Loose Ends' en 'Tear Down The Sky' passen weer prima in het rijtje met een klassieker als 'The Outsider' van A Perfect Circle. 'Twisted Machine' en 'The Orbiter' durf ik wel te vergelijken met Tool, het Keenan main-project welke nu alweer sinds 2006 stilligt, althans, niets nieuws op de markt heeft gebracht. Wie trekt Keenan nou eens aan zijn oren van z'n wijngaard terug de studio in?!

De heerlijke afwisseling binnen het album, invloeden van een groot scala aan topartiesten én het bevatten van de vruchten van het talent van de band om fris te blijven, maken deze cd tot meer dan een topper in het genre. Er werd zelfs nog plaats gevonden voor atmosferische intermezzo's die je blijven interesseren en de variëteit over de plaat nog meer accentueren. Net als Tool beheerst de band een polyritmische stijl die alternatieve metalfans die op enige complexiteit binnen de muziek rekenen wel zullen waarderen.