At The Skylines - The Secrets To Life

At The Skylines - The Secrets To Life

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Daniël : Tegenwoordig is het bijna een rage om zoveel mogelijk genres met elkaar te mengen tot een geheel nieuw subgenre, wat er toe leidt dat niets meer precies ingedeeld kan worden. Het laatste decennium is vooral de metalcore onder deze hamer gevallen. De Canadese band At The Skylines bracht met hun debuutalbum 'The Secrets To Life' weer een nieuwe sound naar voren. Deathcore, (metallic) hardcore, melodic death metal, popcore, ga zo maar door. Alles komt er in terug.

Het is steeds vaker het geval dat de moderne bands in de herhaling vervallen, omdat ze de populaire muziek slechts reproduceren zonder er een eigen draai aan te geven. De nadruk ligt dan iets teveel op één muziekelement, waardoor er niet veel afwisseling plaatsvindt. Gelukkig is dit niet het geval op deze cd. De vocalen variëren van cleans (die samen met de effecten de populaire kant van de plaat accentueren), screams, zoals gebruikelijk in de metalcore en zelfs growls, zoals we die van death metalbands kennen. Dit lijkt allemaal een enorm scala aan ver uit elkaar liggende stijlen, maar eigenlijk worden metalcore en melodic death metal tegenwoordig vaak door elkaar gegooid. Denk aan Undawn of Forever Orion. De cleans en rustigere gedeelten in de nummers doen vooral denken aan All That Remains, de screams meer aan We Came As Romans (die trouwens ook growls toepassen), een band waarmee At The Skylines wel vaker heeft opgetreden. Verder staan een aantal tracks garant voor stevige breakdowns, zoals het nummer 'Hush', die met vergezellende growls toch een zeer heavy niveau bereikt, ondanks zijn metalcore aard.

Het nadeel is de soms overheersende golf aan effecten, die ik toch nog steeds niet kan waarderen in de moderne 'popcore'. Ik kom hier voor mijn metal, niet voor nog meer populaire radiomuziek die de doorsnee gehypnotiseerde tienerzombie luid mee staat te blèren tot je er werkelijk acute hersenbloedingen van oploopt.