Fear Factory - Hatefiles

Fear Factory - Hatefiles

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Deze maand kreeg ik zowel een verzamelaar van Pitchshifter als Fear Factory (de 2de postmortale release alweer naast die monsterlijk vette demo-opnames van 'Concrete') voor m'n kiezen. En de toevallige overeenkomsten tussen PS en FF liggen er voor het oprapen: Beide bands speelden een soort van industriële metal, ze zijn allebei vorig jaar toch vrij plotseling opgeheven nadat ze beiden ongeveer een jaar of 12 hadden bestaan. En van allebei de bands is nu een verzamelaar verschenen waar een bundeling (re)mixen en live-tracks op staan.

Toch zit hierin voor mij een groot verschil en dat is dat de verzamelaar van Fear Factory mij een stuk beter bevalt. Waar de Pitchshifter verzamelaar mij nogal overbodig overkomt, daar zie ik in 'Hatefiles' wel een zinvolle aanvulling op de Fear Factory-discografie. Weliswaar toch ook voornamelijk voor de die-hard fans, maar dat onderstreept A&R-manager Monte Conner dan ook eerlijk in het CD-boekje. En juist in dat boekje zit het grote verschil in waardering tussen de releases van Pitchshifter en Fear Factory. Want onder de noemer 'knowledge is power' wordt uitvoerig beschreven wat de historische achtergrond is van deze 18 zeldzame (re)mixen, niet eerder uitgebrachte nummers, zeldzaam materiaal van diverse singles en soundtracks, livetracks en demo-opnames. En ik weet niet of U daar last van heeft, maar ik wil nu eenmaal graag weten wàt ik hoor. Het staat weliswaar los van de compositorische kracht en uitvoering van een liedje, maar je kan een uitvoering dan wel makkelijker in een context plaatsen. En dat kan van positieve invloed zijn op de waardering. "Wat een boer niet kent, dat vreet-ie niet”, tenslotte. Zeker als het gaat om nummers die om de een of andere reden nooit het daglicht hebben mogen zien.

Ter illustratie: tijdens het luisteren van de Colin Richardson-mix van 'Zero Signal' vond ik dat brulboei Burton C. Bell nogal vlakjes en ongeïnteresseerd overkwam. Maar er wordt uitgelegd dat dit de originele mix was en dat ook de band niet geheel tevreden was hoe producer Richardson de nummers afmixte en zodoende besloot men tot het remixen van de gehele CD 'Demanufacture' én het volledig opnieuw inzingen door Burton. De 'Demanufacture'-CD blijkt dus een remix-CD te zijn. En op deze CD staan 2 voorbeelden hoe de CD geklonken zou hebben als ze de mix in handen hadden gelaten van producer Colin Richardson: was de plaat waarschijnlijk toch niet zo'n klassieker geworden.

En zo staan op deze 'Hatefiles' diverse nummers die m.b.v. het achterliggende verhaal (ontbrekende) stukjes historie van Fear Factory laten horen. Zoals de meer hardrock dan metal klinkende 'Suture Mix' van 'Resurrection' welke door té ingrijpende wijzigingen nooit is aangedurfd om uit te brengen. Of het verhaal over de 3 verschillende versies van de Gary Numan-cover 'Cars' die zijn opgenomen en waarvan je één niet eerder uitgebrachte versie op deze CD kan horen. En ook het allerlaatste opgenomen FF-nummer 'Terminate' staat op deze CD, welke is gemixt op het moment dat de band al op zijn gat lag. En niet dat ik er nou zo bijzonder 'happy' op mee zit te flippen, maar onder het mom 'het is weer 'ns wat anders' sluit de CD af met 3 pure gabber remixen die eerder alleen op het Nederlandse gabberlabel 'Mokum Records' waren verschenen. Vooral de 'Spoetnik Mix' van 'New Breed' heeft een onuitstaanbaar stuitend stuiterend (Rotterdam Termination Source) 'Poing! Poing! Poing!'-gehalte. Brrrr, ik zie Dino Cazares al in een Australian trainingsjackie, Nike Airs, gouden kettingen en kaalgeschoren kop te hakkûh op een raveparty… a worst case scenario! Gelukkig dat die gabberscene zo dood als een pier is. In tegenstelling tot Fear Factory zelf trouwens, want driekwart van de band schijnt onlangs weer de koppen bij elkaar te hebben gestoken en hebben zelfs ook al weer wat nummers opgenomen. Zonder Dino die met een ander project bezig schijnt te zijn. Toch geen rare dingen doen, hè…ouwe gabber?