Raging Speedhorn - Raging Speedhorn

Raging Speedhorn - Raging Speedhorn

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Ik word op m'n wenken bediend. Vorige maand werd ik nog door 't Britse Raging Speedhorn weggeblazen toen ze op het Tivoli-podium in Utrecht stonden. Ik vroeg me toen nog af hoe die band op cd zou klinken. En ja hoor: enige weken laten valt (toevallig?) hun debuut-cd bij mij op de deurmat. Nou, ik ben d'r 'es ff lekker voor gaan zitten. Evenals hun live-optreden klinkt de deathmetalcore allemaal superbruut, agressief en de productie is wel okay (had wat vetter gemogen). Drie kwartier out of control-gebeuk met een deathgruntsamenzang van 2 Pro-Pain/Crowbar-look-a-likes (qua postuur, niet qua zang). Ja, ze hebben maar liefst 2 zangers, waarvan de n een soort hardcoredeathgrunt ten beste geeft en de ander meer naar een bijna black metal-scream neigt. De eerste 3 nummers klinken nog wat eenvormig , maar vanaf 'Mandan' (track 4) bevatten de songs al meer afwisseling. Om dit 5, 10 of wellicht 20 minuten aan te horen komt als een indrukwekkend geraas over en zorgt voor tuterende oren, maar dan wil ik daarna toch langzaamaan een ehtjasorry dat ik het zegmaar dan wil ik toch graag een'liedje' horen. Er zit dus vanaf track 4 wel genoeg variatie in, zo lijkt 'Random Acts Of Violence' een beetje op een mix tussen Integrity, Pro-Pain met Black Sabbath-doomriff, maar ik mis de songs waardoor ik over 5 jaar nog kan zeggen: WOW, wat was Raging Speedhorn een klassieker! Het is 'slechts' een opeenstapeling van blinde en ongecontroleerde woede. Dus om dit ff op te zetten, of op feestjes de interessante huisamateur-dj uit te hangen is dit prima geschikt (en welke track maakt dus niet zo veel uit), maar voor een volledige cd mis ik nummers, songs of zelfs maar fragmenten die blijven hangen. Ondanks de kritiek geef ik dit schijfje toch een 7,5, want wt ze doen klinkt wel te gek. Nu alleen een songwriter inhuren (of zelf wat beter knutselen met liedjes) en de volgende cd wordt een klapper.