Babylon Mystery Orchestra - Poinium Cherem

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Vera : De aanpak van Sidney Allen Johnson mag inmiddels welbekend zijn: Babylon Mystery Orchestra is een muzikaal vehikel om zijn onvrede met alles wat er misgaat in deze wereld te ventileren. Dat leverde in het verleden al vijf albums op - lees over 'Axis Of Evil' en 'The Godless, The Forsaken And The God Damned' - en Poinium Cherem' is de zesde en misschien wel laatste poging om de wereld bewust te maken van komend onheil. De Christelijk opgevoede Johnson neemt zoals steeds geen blad voor de mond, citeert in het cd-boekje heel wat politici en wetenschappers en is nog steeds politiek incorrect bezig. Daarbij wordt ook het christendom niet gespaard van kritiek.

Zoals steeds is de muzikale omlijsting slechts bijzaak om de soms controversiële; maar dikwijls waarheid bevattende, teksten te expliceren. Dit album is dan ook enkel interessant wanneer je de teksten volgt. Muzikaal begint het beperkte aanbod stilaan versleten te zijn tot op de draad: laaggestemde gitaren en riffs, een mompelende of verkondigende Johnson en hier en daar een gitaarsolo die het geheel nog net aannemelijk maakt. Zuiver muzikaal stelt deze zwakke Type O versie dan ook minder en minder voor. Tekstueel daarentegen… laten we het daar dan maar over hebben.

'Poinium Cherem' is een Hebreeuwse titel en betekent 'Punishment Destruction' oftewel u wordt vernietigt als straf (van God). Deze spreuk vond men op de muren van een huis in Pompeii vlak voor de verwoestende vulkaanuitbarsting. Met Pompeii, zijnde een oord van verderf, is de link voor vele gelovigen nogal vlug gelegd. De spreuk op een huis van een christelijke bakker bleek profetisch. Zo zal het ook vergaan met heel de aarde en alle oorden van verderf. Vandaar dat dit misschien als laatste album wordt aangekondigd? Wij betuigen altijd sympathie voor diegenen die zeggen waar het op staat, maar stilaan moet ik toch ook bekennen dat dit al luisterend een muzikaal erg saaie plaat is. Met alle respect voor de tomeloze inzet en durf van de protagonist.