Sinister - Savage Or Grace

Sinister - Savage Or Grace

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Monique : Sinister, tja…heeft deze band eigenlijk nog wel introductie nodig? Nou vooruit voor de volledigheid dan maar: De band bestaat al sinds 1989. In 1991 vonden ze in Nuclear Blast een label. Hun debuut album 'Cross The Styx' (1992) + het toeren met grote namen zoals Cannibal Corpse en Deicide maakte ze tot bekende Death Metal band. Na de eerste Death Metal hype leek de interesse van het Metal public zich meer te gaan richten op andere Metal stromingen halverwege de jaren 90. Sinister trok zich daar echter weinig van aan, en bleef doen waar ze goed in zijn, namelijk Death Metal …alhoewel ook zij achterliggende periode niet geheel zonder kleerscheuren zijn doorgekomen. Hier en daar zijn ze wat bandleden verloren…in 1999 bereikten onenigheden met zanger Eric hun hoogtepunt en hij verliet de band. Er werd een tijdje geëxperimenteerd met andere zangers (een persoonlijke noot: waarbij ik helaas moet zeggen dat ze verzuimd hebben het potentieel van de fantastische zanger die ze in de schoot geworpen werd op zijn juiste waarde te schatten)…uiteindelijk resulterend in het inlijven van Rachel en een nieuwe cd in 2001:"Creative Killings” (Hammerheart Records). Niet lang daarna verliet ook gitarist Bart de band (door velen toch gezien als het kloppende hart van Sinister) en zijn plaats werd ingenomen door Pascal. Inmiddels is de band weer terug bij Nuclear Blast, er is een nieuwe CD 'Savage or Grace' , en de release wordt ondersteund met flinke tours in Europa en aan de overkant van de grote vijver.

Zo, iedereen weer bijgepraat, nu naar de CD zelf: Na een redelijk lang en bijzonder sinister intro knalt het titelnummer er in, "yup, dit is Sinister!” Ondanks de wisselingen van de wacht (een gitarist verliezen heeft toch flink impact) is Sinister niet zijn identiteit verloren, dat is een hele geruststelling. De muziek blijft die Sinisteriaanse Amerikaans aandoende Death met een flinke portie eigen adaptatie. Tempowisselingen (snelheid afgewisseld met rustigere bang-riffs), mooie samenhangende nummers met een eigen identiteit eigenlijk valt er weinig te klagen…. Hoewel…zonder nu weer de eeuwige kreet "vrouwen kunnen niet grunten” uit de kast te willen halen, want Rachel heeft inmiddels duidelijk bewezen het wel te kunnen, laat dat duidelijk zijn, is er toch nog iets niet in de haak wat de vocalen betreft. Het is moeilijk om precies aan te geven wat het is maar ze lijken iets TE kunstmatig, of wellicht TE bewerkt, bovendien zijn de zanglijnen wat aan de eentonige kant… al met al, is dit een CD met een aantal zeer interessante nummers zoals 'The Age of Murder','Conception Of Sin' (bangt u maar!) en 'Collapse Rewind' bijvoorbeeld …. de hele CD dendert heftig door tot en met het laatste nummer "Apocalypse In Time”.

En toch…toch… denk ik met weemoed terug aan oudere nummers zoals 'Aggressive Measures' en 'Into The Forgotten' …en niet te vergeten 'Sadistic Intent' waarmee Sinister voor altijd een plekje in mijn Metal-hart heeft weten veroveren.