Obscenity - Atrophied In Anguish

Obscenity - Atrophied In Anguish

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Ik moet eerlijk toegeven dat ik het Duitse Obscenity sinds de prima plaat 'The 3rd Chapter' uit 1996 enigszins uit het oog en oor verloren was. Ik ben (was) inmiddels niet meer de enige denk ik, want de laatste release van de mannen stamt alweer uit 2006: 'Where Sinners Bleed'. Met 'Athrophied In Anguish' melden de mannen zich echter weer aan het front. Obscenity is oorspronkelijk opgericht in 1989 en de afgelopen paar jaar hebben originele leden Sascha Knust (drums) en gitarist Hendrik Bruns een zanger, bassist en gitarist om zich heen verzameld om een doorstart te kunnen maken.

Op de achtste studioplaat van de heren is het nog altijd een erg op de VS gerichte sound die we voorgeschoteld krijgen, een soort brute clash tussen Cannibal Corpse en diverse Florida / Tampa Bay bands. Het resultaat is zowel modern en technisch, als lomp, puur en ouderwets. Het tempo zit overwegend aan de rappe kant en Obscenity gunt de luisteraar weinig rustpunten of adempauze. (De bijna AOR-aandoende solo's in 'Perfect Pain' en 'Hysterical Illusion' zijn de regelbevestigende boefjes en hadden wat mij betreft eerlijk gezegd ook best achterwege kunnen blijven...) De nummers zitten vol agressieve riffs en vingervlugge leads, de ritmesectie beukt onvermoeibaar door en de stevige drive die de band als geheel heeft zorgt dat 'Atrophied In Anguish' aanvoelt als een boze bulldozer met een baksteen op het gaspedaal bij wijze van cruise control. Dat levert een plaat op met weliswaar gevarieerde songs, die echter van begin tot eind wel dezelfde brute, verpletterende overall feel behoudt. Op zich een pluspunt, maar de algehele bruutheid heeft wel het risico in zich dat na enkele luisterbeurten de aandacht wat dreigt te verslappen en de lompheid de an sich sterke songs overheerst, waardoor de plaat wat mij betreft uiteindelijk op een paar puntjes na niet in aanmerking komt voor een score van 80 of hoger.