Gothic Knights - Reflections From The Other Side

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Maar liefst negen jaar na het verschijnen van de vorige plaat 'Up From The Ashes' komt Gothic Knights met de opvolger 'Reflections From The Other Side'. Deze Amerikaanse heavy/power maakte een goede start met het titelloze debuut, en vooral de opvolger 'Kingdom Of The Nights' vond ik ijzersterk. Ook 'Up From The Ashes' was een sterk album, maar de meer rechttoe rechtaan aanpak op diens voorganger sprak me persoonlijk meer aan. Ondanks de goede kwaliteiten van de band bleef het succes toch uit. In de afgelopen jaren was behoorlijk rustig in het ridderskamp, waardoor de band enigszins in vergetelheid is geraakt. Maar dat gaat hopelijk veranderen met het nieuwe wanpenfeit.

Met 'Reflections…' hebben de ridders een dijk van een album afgeleverd waarmee de band zich meteen in de hogere regionen van de huidige heavy metal scene kan plaatsen. Dit is US power metal van de bovenste plank met stevige riffs, gierende solo's, donderende ritmesectie en sterke vocalen, die je nekspieren regelmatig aan het werk zet en je constant uitnodigt om de vuist in de lucht te gooien en meet te blèren. Denk maar aan bands zoals Cage, Helstar en Jag Panzer, maar ook Judas Priest en stevigere Savatage ene tot op zekere hoogte Iced Earth, en u weet ongeveer wat u te wachten staat. Op dit album hebben de heren gekozen voor een zwaardere en stevigere aanpak, waarmee het album ook duisterder is uitgevallen dan de voorgaande albums. Ook bevatten de nummers meer afwisseling dan voorheen en verveelt de plaat ondanks de lange speeltijd van 66 minuten niet. De agressievere zangstijl die Rick "Warlock” Sanchez her laat horen is vele malen pakkender dan de melodieuzere, soms iets te monotone aanpak die hij op 'Up From The Ashes' liet horen en geeft de nummers net die extra kick. Bovendien zingt hij veel gevarieerder en vooral in de hogere regionen komt hij dicht in de buurt bij James Rivera en ook Rob Halford een beetje.

In eerste instantie heeft de plaat wat tijd nodig om er in te komen, maar is desondanks ook meteen pakkend. Met elke luisterbeurt weet men je echter dieper in de muziek te trekken. Hoewel de muziek min of meer als typische US heavy/power metal kan worden omschreven en een ouderwetse charme kent, is 'Reflections…' geenszins oubollig uitgevallen en klinkt aardig hedendaags. En daarmee zullen de heren zowel de oudere fans als de nieuwere generatie headbangers kunnen aanspreken. Fans van bovengenoemde bands en goede, technische heavy metal moeten dit album zeker eens gaan beluisteren. Rest mij nog te zeggen: Gothic Knights is terug!