Angband - Saved From The Truth

Angband - Saved From The Truth

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze Iraanse band debuteerde in 2006 met 'Rising From Apadana'; een redelijk goed album die echter door de mand viel door de zeer matige productie. De band liet zeker potentie zien, maar kon zich dat album net niet meten aan de hedendaagse standaarden. Voor de opvolger 'Visions Of The Seeker' had men niemand minder dan Achim Koehler (o.a. Accept, Sinner, Steel Prophet) achter de knoppen, die het album van een waardige sound had voorzien. De kwaliteiten van de heren kwamen hierdoor veel duidelijker naar voren, en de band liet duidelijk horen zich met gemak te kunnen meten aan de meeste genre- en stijlgenoten.

Op de derde langspeler trekt het kwartet de lijn van de voorgaande albums door en komt wederom met melodieuze, technische power metal met thrash en prog-invloeden. De invloeden van Iced Earth, Death en Control Denied zijn nog altijd terug te horen. Vooral de prog-invloeden hebben veel meer ruimte gekregen op dit album, waardoor 'Saved From The Truth' over algemeen melodieuzer is uitgevallen. Nou heeft de muziek van Angband vanaf het begin al een lading melancholie en mysterie over zich gaat, maar op dit album is dat nog duidelijker aanwezig. Begrijp me niet verkeerd, want het metalelement is er niet minder om geworden de tempo wordt hier en daar flink omhoog gehooid.

Vocalist Ashkan Yazdani heeft hier ook meer ruimte gekregen, en alhoewel zijn stem en zangtechniek nog altijd een kwestie van wennen (en zeker ook smaak) is, geeft het de muziek nog een grotere lading van melancholie en mysterie. Ten opzichte van de vorige albums zingt hij gevarieerder en heeft bovendien flink vooruitgang geboekt, die zich vooral uiten in de hogere stukken. Af en toe doet hij me zelfs denken aan King Diamond. Het mag trouwens ook niet onvermeld blijven dat de muziek - naast de middeleeuwse invloeden wat betreft sfeer en songstructuren, en typisch Perzische percussie - dankzij zijn stem herkenbaar blijft.

Op 'Saved From The Truth' laten de heren in ieder geval op alle fronten vooruitgang zien. Muzikaal gezien is dit dan ook de band's sterkste album tot nu toe. Bovendien heeft men door de jaren heen ook een eigen geluid weten te ontwikkelen. Wel moet ik zeggen dat de plaat door de meer progressieve aanpak wel moeilijker te verteren is dan 'Visions' en meerdere luisterbeurten nodig heeft om je echt te pakken. Gelukkig is de productie dik in orde (wederom Achim Koehler) zodat de details en vooral "metal-vreemde stukken duidelijk hoorbaar zijn. Ik geef echter toe dat ik een paar snelle stukken meer zeker niet erg had gevonden. Maar goed, al met al is 'Saved From The Truth' een zeer respectabel progressieve power metal album geworden. Zeker eens beluisteren. Vooral als je toe bent aan iets anders dan de standaard power metal die we al zo vaak hebben gehoord.