Passenger - Passenger

Passenger - Passenger

Label : Century Media | Archiveer onder

Jordy : Passenger is een Zweedse samensmelting tussen topmuzikanten. De band bestaat uit zanger Anders Fridn, bekend van In Flames, gitarist Niclas Engelin van Gardenian, drummer Patrik J. Sten die vroeger voor Transport League speelde en bassist Hakan Skoger die ook bandlid is van Headplate. Passenger is een project waarvan de wortels stammen ui 1995/96 en wat is uitgegroeid tot een hechte band met een sterk debuutalbum op zak.

Met het titelloze eerste album laat Passenger zich meteen van z'n beste kant horen. Met een mix tussen stevige nummers en popachtige rocksongs heeft de band, zoals het ook zelf aangeeft, voor iedere metalliefhebber wat in huis. Het maakt niet uit of je houdt van heavy metal, nu-metal of gewoon lekkere rock n' roll, want voor liefhebbers van iedere stijl zit er wel wat herkenbaars in de muziek. Dat kun je zien als een marktstrategie, maar ik zie het meer als een talent. Het is immers moeilijk om je muziek interessant te maken voor een zo groot mogelijk publiek zonder dat je er een gigantische reclamecampagne of iets dergelijks tegenaan gooit. Passenger lukt het echter om met z'n muziek een zo breed mogelijk (metal)publiek aan te spreken.

Het openingsnummer 'In Reverse' begint met een geluidje dat mij nog het meest doet denken aan de computergame 'Doom', wat ongetwijfeld bij veel gamers een vorm van jeugdsentiment zal opwekken. Dat sentiment wordt echter al snel compleet aan gort geslagen door de beukende gitaren, om vervolgens weer even af te koelen met het heerlijke meezingerige refrein. Ook 'Just The Same' bleef al na een paar keer luisteren op een haast schizofrene wijze door mijn hoofd spelen. De enige remedie daartegen is het zo vaak mogelijk beluisteren van het album en dat doe ik met plezier! Naast stevige nummers als 'In My Head', 'For You' en de eerder genoemde werken 'Just The Same' en 'In Reverse' heeft Passenger ook wat ballads opgenomen, zoals het tekstueel leuke 'Circus' en 'Circles'.
Na het meerdere malen beluisteren van het album zat ik echter nog met n vraag. Waar valt Passenger in godsnaam mee te vergelijken? Geen idee! Maar ja, ik zal een poging wagen: Zie Passenger maar als KoRN dat op eigen wijze Rage Against The Machine speelt met een zware afwijking naar The Tea Party en Chum. Het voorgaande slaat nergens op, maar ja dat doet Passenger ook niet!

'Passenger' is een leuk en goed album in allerlei opzichten. Er worden verschillende stijlen gecombineerd, de zang is goed en hoe vaker je luistert hoe meer geluidseffecten en loopjes je gaat horen. Hopelijk zien de bandleden zelf ook in dat Passenger veel te goed is om gewoon door te gaan als projectje en dat het een volwaardige band gaat worden, waar we in de toekomst nog meer werk van mogen gaan horen.Het noorden van Europa heeft er weer een topact bij. Met bands als Children of Bodom, Nightwish, Apocalyptica, The Haunted, Opeth en ga zo maar door bestormen de Scandinavische landen Europa als nooit tevoren. Dat rijtje wordt nu dus aangevuld door Passenger met z'n overdonderende en ongecompliceerde popmetal.